US MARKETOtevírá za: 11 h 55 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Anketa: Proč (ne)vsadit na evropské automobilky?

V jednom z pravidelných pondělních expertních výhledů jeden z diváků položil otázku týkající se akcií evropských automobilek. Protože nebyla zodpovězena, nabídli jsme ji ke komentáři českým tržním profesionálům.

Andrej Rády
Andrej Rády
18. 6. 2020 | 11:51
Auta

Evropské sdružení výrobců automobilů zveřejnilo květnové počty registrací nových osobních automobilů. Ve srovnání s květnem 2019 jich bylo o 52,3 % méně. Oproti dubnu (-76,3 %) byl pokles vlivem postupného rozvolňování protikoronavirových opatření sice mírnější, ale i tak mimořádně výrazný. Dvouciferným procentuálním tempem se počty registrací snížily ve všech státech Evropské unie a také u všech značek. Je samozřejmě potřeba poznamenat, že registrace nových vozů se neomezují jen na auta od evropských výrobců, kteří byli předmětem ankety.

"Vyhlídky pro následující období nejsou nijak růžové. Již před koronavirovou krizí se výrobci automobilů a navazující dodavatelská odvětví potýkali s celosvětovým nedostatkem poptávky a s přechodem na přísnější emisní limity. Současná situace útlum poptávky pravděpodobně dále urychlí. Nepůjde jen o to, že automobily představují luxusní statek, po kterém v době krize poptávka logicky klesá, nýbrž také o to, že během karanténních opatření došlo ke změnám, které mohou mít na automobilový průmysl zásadní dopad. Jedná se o stále se rozšiřující trend výkonu práce na dálku, který vede k nižší potřebě se přemisťovat. To může vést k preferenci sdílení automobilů, upřednostnění jiných způsobů dopravy, případně jednoduše k pozvolnější obměně aut v důsledku nižšího opotřebení. Vše uvedené přitom vede k jedinému, a to k nižší poptávce po automobilech," říká Martin Gürtler, analytik z Komerční banky.

Anketní otázku jsme rozesílali ještě před zveřejněním květnových údajů.

OTÁZKA: Jak vnímáte akcie velkých evropských automobilek (VW, BMW, Daimler, Renault)? Evropa politicky tlačí na ekologii, automobilový průmysl je přitom jedním z pilířů její výroby.

Ronald Schubert (WOOD & Company)

Automobilky jsou ve vleku bláznivých "zelených" myšlenek, tento "diktát" ale snad nakonec poleví. Jako investor bych se spíše soustředil na německé automobilky, ty francouzské mi připadají méně odolné.

Radim Dohnal (Capitalinked.com)

Evropské ekologické cíle zatím nemají na akcie automobilek větší vliv. Ten začne narůstat později. Vítězi pak budou společnosti, které vyrábějí i jiné díly než spalovací motory, převodovky, výfuky a tak dále.

Petr Lajsek (Colosseum)

Automobilový průmysl je jedním z oborů nejvíce zasažených koronavirovou krizí. Prodeje nových vozů v posledních měsících prudce padají prakticky po celém světě. Ve zbytku roku lze očekávat velkou opatrnost spotřebitelů při nákupech nových aut.

Nejvíce skloňovanou automobilkou je v posledních týdnech francouzský Renault. Firma, která je v alianci s Nissanem a Mitsubishi, má za sebou náročný rok 2019, kdy se její zisk propadl na pouhých 19 milionů eur (-99 % meziročně). Automobilka prošla krizovým obdobím po skandálu ředitele Carlose Ghosna, který byl zatčen za finanční podvody v Japonsku. Renault se tak otřásal v základech již před propuknutím koronavirové krize.

zdroj: Google Finance

Všechny automobilky ale bojují s podobnými problémy, tedy poklesem prodejů nových vozů, rostoucími náklady na vývoj nových technologií spojených s elektromobily a rostoucími ekologickými nároky. Následující měsíce proto budou pro všechny automobilky náročné, lze očekávat masivní šetření a propouštění.

Pavel Ryska (J&T Banka)

Evropské automobilky se letos ocitly pod dvojím výrazným tlakem. Požadavky EU na průměrné emise se každý rok zpřísňují, což narušuje ziskovost výrobců aut. Nižší emise lze naplnit výrobou elektrických aut, ale jejich cena a další vlastnosti zatím brání jejich masovějšímu šíření. Elektrovozy proto pro automobilky nejsou z hlediska objemu ani zisku náhradou aut se spalovacími motory.

Opatření proti koronaviru navíc dramaticky srazila prodeje nových vozů, což znamená pro automobilky významný výpadek tržeb a cash flow. Pro ilustraci, od ledna do dubna se v EU prodalo o téměř 40 % méně osobních vozů než loni ve stejném období. Automobilky na tyto události reagovaly redukcí nákladů a odkladem dividend. Proto bych byl v případě akcií těchto firem velice opatrný.

Poznámka IW: V době, kdy analytici vyhlížejí spíše nepříznivý vývoj, může být pro odvážnější investory zajímavé vsadit na evropské automobilky (a průmysl obecně). Může to dopadnout třeba i nečekaně dobře, nicméně nemusí.

Anketa: Co nyní čekat na trhu se zlatem (a stříbrem)? A do kterého drahého kovu raději investovat?

Anketa: Co nyní čekat na trhu se zlatem (a stříbrem)? A do kterého drahého kovu raději investovat?

AnketaAutaEvropská ekonomikaEvropské akciePrůmysl
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa