Rodinným firmám v Česku chybí kvalitní benchmarking i poradenství

Rodinné firmy zažívají boom, věří si a více než dvě třetiny jejich majitelů mají zájem o předání podniku nástupníkům. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zveřejnila výroční průzkum zaměřený na specifika rodinného byznysu.
Rodinné firmy zažívají dobré časy, polovina z nich očekává další růst, zatímco jen procento z nich se bojí výraznějšího poklesu tržeb. Dvě třetiny majitelů vnímají statut rodinné firmy jako konkurenční výhodu, necelá polovina je názoru, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře. Průzkum byl realizován mezi 400 rodinnými firmami napříč obory a regiony ČR v květnu 2017 agenturou IPSOS.
Vyplývá z něj, že roste problém s výběrem kvalitních pracovníků mimo rodinu, na druhé straně se ovšem daří motivovat rodinné příslušníky k angažmá v podniku. Již druhým rokem za sebou považují majitelé rodinných firem za nejvyšší prioritu udržení nebo získání kvalitních pracovníků. 82 % firem přijímá zaměstnance starší 50 let, většina přitom na jakoukoli pozici. Celkový počet zaměstnanců nad 50 let je u rodinných firem přibližně pětinový. 44 % firem poskytuje zkrácené úvazky pro matky po mateřské, pouze 3 % firem to odmítají.
Státní podpoře se rodinné podniky nevyhýbají, zejména firmy podnikající v nerozvinutých venkovských oblastech by přivítaly snížení odvodů za zaměstnance. Uvítaly by i cílené dotační programy pro rodinné firmy nebo investiční pobídky.
Pakliže by majitelé prodávali rodinný podnik, necelá polovina z nich by upřednostnila jinou tuzemskou rodinnou firmu, přibližně stejný počet respondentů ale mezi investory nerozlišuje. 70 % z nich ovšem cílí na předání firmy rodinnému následovníkovi, přičemž své další angažmá vidí nejčastěji v roli konzultanta nebo dozorčí radě.
Osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, nejvíce sport, charitu, spolky, aktivity mládeže nebo handicapované. 87 % z nich ale tyto příspěvky nepublikuje na veřejnosti.
"Potvrzuje se, že rodinný byznys není jen o majetku a zisku. Majitelům jde ve velké míře o to, aby vytvářeli slušné podmínky pro své zaměstnance a podpořili okolí svých podniků. Rodinné firmy se tak postupně stávají podnikatelským vzorem, a to jak s ohledem na svou efektivitu, tak ve smyslu solidarity," říká předseda AMSP ČR Karel Havlíček.
Podle něj rodinným firmám chybí možnost kvalitního benchmarkingu, tedy srovnávání se s ostatními podniky podobné vlastnické struktury, stejně jako kvalitní a prověřené poradenské služby. Je jen otázkou času, kdy se rodinné firmy zorientují na trhu a začnou poradce využívat ve větším rozsahu.
Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice
Aktuality
