Slovensko: Cintra, Porr a Macquarie Capital Group dostanou 1,89 miliardy eur na budování silnic

Zástupci slovenské vlády a konsorcia vedeného španělskou firmou Cintra v pátek podepsali memorandum o výstavbě a provozování asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy. Hodnota zakázky činí 1,89 miliardy eur.
Jde v pořadí o druhý PPP projekt svého druhu na Slovensku. "Je to výsledek promyšleného a dlouhodobého uvažování o významu obchvatu Bratislavy nejen pro Bratislavu, ale i pro okolní části a pro propojení se sousedními zeměmi. Bude to obrovská pomoc, která uleví dálniční síti v Bratislavě," řekl po podpisu smlouvy premiér Robert Fico.
Vítězné konsorcium nabídlo nejnižší cenu ze čtyř účastníků tendru. Výsledná cena je výrazně nižší než původní odhady.
Prostřednictvím PPP projektu vítěz soutěže postaví a následně bude provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit. Například automobily ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska nebo i do České republiky mohly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou během dopravní špičky rychleji než dosud. Konsorcium slíbilo dokončit výstavbu zmiňovaných silnic do čtyř let a čtyř měsíců od zahájení prací. První etapa projektu bude podle Fica hotova v roce 2019, druhá o rok později.
Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také firmy Porr a Macquarie Capital Group, dostane od slovenské vlády roční splátku 56,72 milionu eur (1,5 miliardy Kč), která se bude každoročně upravovat o inflaci. Stát bude investici splácet 30 let a po skončení smlouvy investor odevzdá zrekonstruovanou infrastrukturu státu.
V současnosti tranzitní doprava projíždí přes Bratislavu po dálnici, která vede městem a kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Kritici projektu na rozdíl od představitelů slovenské vlády tvrdili, že nové silnice příliš neuleví dopravě v Bratislavě a že úřady nezkoumaly alternativy, například zatraktivnění veřejné dopravy.
Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů.
Zdroj: ČTK
Aktuality

