US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,33 %
KB+0,20 %
Erste+0,03 %

Slovensko: Cintra, Porr a Macquarie Capital Group dostanou 1,89 miliardy eur na budování silnic

Zástupci slovenské vlády a konsorcia vedeného španělskou firmou Cintra v pátek podepsali memorandum o výstavbě a provozování asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy. Hodnota zakázky činí 1,89 miliardy eur.

Redakce IW
Redakce IW
20. 5. 2016 | 11:59
Infrastruktura

Jde v pořadí o druhý PPP projekt svého druhu na Slovensku. "Je to výsledek promyšleného a dlouhodobého uvažování o významu obchvatu Bratislavy nejen pro Bratislavu, ale i pro okolní části a pro propojení se sousedními zeměmi. Bude to obrovská pomoc, která uleví dálniční síti v Bratislavě," řekl po podpisu smlouvy premiér Robert Fico.

Vítězné konsorcium nabídlo nejnižší cenu ze čtyř účastníků tendru. Výsledná cena je výrazně nižší než původní odhady.

Prostřednictvím PPP projektu vítěz soutěže postaví a následně bude provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit. Například automobily ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska nebo i do České republiky mohly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou během dopravní špičky rychleji než dosud. Konsorcium slíbilo dokončit výstavbu zmiňovaných silnic do čtyř let a čtyř měsíců od zahájení prací. První etapa projektu bude podle Fica hotova v roce 2019, druhá o rok později.

Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také firmy Porr a Macquarie Capital Group, dostane od slovenské vlády roční splátku 56,72 milionu eur (1,5 miliardy Kč), která se bude každoročně upravovat o inflaci. Stát bude investici splácet 30 let a po skončení smlouvy investor odevzdá zrekonstruovanou infrastrukturu státu.

V současnosti tranzitní doprava projíždí přes Bratislavu po dálnici, která vede městem a kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Kritici projektu na rozdíl od představitelů slovenské vlády tvrdili, že nové silnice příliš neuleví dopravě v Bratislavě a že úřady nezkoumaly alternativy, například zatraktivnění veřejné dopravy.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů.

Zdroj: ČTK

InfrastrukturaSlovensko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná