Maier v Euru: Škoda bude mít do roku 2025 čtyři až pět elektromobilů

Automobilka Škoda Auto by měla mít do roku 2025 v nabídce čtyři až pět elektromobilů. Částečně půjde o úplně nové vozy, částečně o automobily, jež budou vycházet z konvenčních modelů. V Praze chce firma vybudovat vývojové centrum "digilab" pro nové produkty a obchodní modely. Uvažuje také o vstupu na severoamerický trh. V rozhovoru pro nové vydání týdeníku Euro to uvedl předseda představenstva Škody Bernhard Maier.
V roce 2025 budou podle odhadů Škody tvořit asi čtvrtinu odbytu vozy s elektrickým pohonem. "Rozhodli jsme se, že v roce 2019 představíme první plug-in hybrid značky Škoda, bude to Superb. Bezprostředně po něm bude následovat řada čistě elektricky poháněných vozů," řekl Maier Euru. Budoucnost podle něj bude vedle elektromobility patřit vozům připojeným k internetu a automobilům s autonomním řízením.
Po celozávodní dovolené by se měly rozběhnout aktivity firmy v novém vývojovém centru v Praze. Zde bude nejen vyvíjet nové produkty, ale i testovat nové možnosti spolupráce v rámci podniku. "Služby související s mobilitou budou v budoucnu tvořit značnou část našeho obratu. K tomu potřebujeme zaměstnance s novými znalostmi a novými profesními profily," uvedl.
Na konci letošního roku Škoda uzavře další velkou investici, která souvisí s uvedením nového velkého SUV Kodiaq na trh. "Celkově investujeme jenom v letošním roce do našich českých závodů přes 500 milionů eur. Navíc zaměstnáme dva tisíce nových zaměstnanců. V Boleslavi budujeme novou lisovací linku, která je nejmodernější svého druhu v celém koncernu. Těšíme se vysoké globální poptávce, takže už přemýšlíme o dalším rozšiřování kapacit," dodal.
Škoda má podle Maiera po světě 14 výrobních závodů, většinu aut ale stále vyrábí v Česku a ČR by měla zůstat hlavním působištěm i do budoucna. Firma prověřuje, kde postavit nový závod, aby co nejlépe obsloužila světový trh. Ve hře je i Česko, kde ale naráží na limity infrastruktury i sociálního zázemí.
Bez stavby nového výrobního závodu by se zřejmě neobešel ani zvažovaný vstup automobilky na severoamerický trh. "O Spojených státech musíme uvažovat už proto, že severoamerický trh představuje 25 % celkového světového trhu. My ovšem nejsme pod časovým tlakem. Obsáhle zkoumáme, jaké podmínky a požadavky budou v jednotlivých zemích kladeny. Rozhodujícím faktorem zůstane především vhodnost produktové nabídky, dodavatelské sítě a dlouhodobě udržitelná profitabilita," doplnil Maier.
Škoda Auto má zastoupení ve 102 zemích, což je zhruba polovina celkového automobilového trhu. S rozšířením palety SUV vozů se chystá na nové trhy. V příštích měsících vstoupí na jihokorejský trh, bude nabízet vozy v Íránu a zanedlouho v Singapuru.
Škoda Auto vyrábí šest modelových řad, ke kterým na konci roku přidá sedmou v podobě velkého SUV. Loni vyrobila přes milion aut. Je součástí koncernu VW.
Zdroj: ČTK