Úřady v Kalifornii odmítly plán Volkswagenu ohledně opravy aut

Úřady v Kalifornii ve středu odmítly navrhovaný plán německé automobilky Volkswagen na opravu 16 000 naftových aut s třílitrovým motorem, pro které se v souvislosti s rozsáhlým skandálem kolem měření emisí stále hledá řešení. Informovala o tom agentura Reuters. Úprava těchto vozů by společnosti pomohla vyhnout se dalšímu nákladnému odkupu aut.
Plán, který kalifornský regulátor CARB zamítl, se týká luxusních vozů Audi, Porsche a Volkswagen z modelových let 2009-2016 prodaných v Kalifornii. Plán je podle kalifornského úřadu "v řadě oblastí neúplný a nedostatečný". Regulátor také uvedl, že minimálně do prosince nebude mít dostatek údajů, aby mohl rozhodnout, zda bude úprava třílitrových motorů fungovat ve všech naftových autech.
Volkswagen se v červnu dohodl, že v USA za skandál kolem měření emisí zaplatí celkem až 15,3 miliardy dolarů. Automobilka za odkoupení zhruba 475 000 naftových aut s dvoulitrovým motorem vynaloží kolem deseti miliard dolarů. Kromě toho souhlasila, že převede celkem 4,7 miliardy dolarů do fondu pro řešení otázky nadměrných emisí a do fondu na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu. Oddělené vyrovnání se 44 americkými státy pak Volkswagen vyjde na 603 milionů dolarů.
Otazníky ale dál visí nad celkem 85 000 aut značek Volkswagen, Audi a Porsche s třílitrovým motorem. Kdyby Volkswagen tyto větší a dražší vozy musel odkoupit, mohlo by ho to stát další miliardy dolarů navíc.
Právní zástupce automobilky Robert Giuffra v červnu řekl, že Volkswagen má za to, že je schopen tyto vozy opravit a že úprava nebude složitá. Mluvčí americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) ale řekl, že úřad souhlasí s tím, že Volkswagen nepředložil plán na svolání silnějších naftových aut, který by šlo schválit.
Mluvčí Volkswagenu uvedl, že automobilka nadále pracuje s EPA i s kalifornským regulátorem CARB, aby k technickému řešení dostala souhlas.
Skandál propukl loni v září, kdy EPA automobilku Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno celkem asi 570 000 vozů.
Zdroj: ČTK