Čtvrtletní zisk VW prudce klesl kvůli nákladům na emisní aféru

Čistý zisk německého automobilového koncernu Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o více než polovinu na 1,14 miliardy eur. V pátek to oznámila firma, jejíž součástí je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto. Volkswagen zasáhly další náklady na řešení skandálu kolem manipulací s emisemi naftových vozů. Provozní výsledky však překonaly očekávání, což vedlo k nárůstu ceny akcií podniku.
Provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek vzrostl o 15 procent na 4,31 miliardy eur. Analytici jej přitom podle průzkumu agentury Reuters odhadovali v průměru jen na 3,97 miliardy eur. Automobilka v pátek navíc zlepšila odhad své celoroční provozní marže. Cena akcií podniku po zveřejnění výsledků vzrostla o téměř dvě procenta a dostala se na nejvyšší úroveň za osm měsíců.
Tržby společnosti ve třetím čtvrtletí stouply o 5,8 procenta na 55 miliard eur. Dodávky automobilů zákazníkům firma zvýšila o 6,3 procenta na 2,651 milionu vozů. "Výsledky ukazují, že zákazníci, přinejmenším v zahraničí, jsou připraveni Volkswagenu dieselový skandál odpustit," uvedl analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB.
Volkswagen v polovině října oznámil, že jeho měsíční dodávky zákazníkům v září poprvé v historii překročily hranici milionu vozů. V samotném Německu nicméně zářijové dodávky meziročně klesly o více než tři procenta.
Automobilka již v září upozornila, že hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivní zvýšení finanční rezervy na řešení emisního skandálu v Severní Americe.
Za první tři čtvrtletí letošního roku čistý zisk Volkswagenu stoupl o 31 procent na 7,74 miliardy eur. Provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek se zvýšil o 17 procent na 13,23 miliardy eur. Volkswagen v pátek rovněž uvedl, že provozní zisk Škody Auto za první tři čtvrtletí vzrostl o 28 procent na 1,2 miliardy eur.
Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Finanční ředitel Volkswagenu Frank Witter v pátek upozornil, že emisní aféra ještě zdaleka není vyřešena a nadále bude vyžadovat velké úsilí v celém koncernu. "Máme před sebou ještě spoustu práce, ale rozhodně můžeme být spokojeni s tím, čeho jsme doposud dosáhli," prohlásil.
Zdroj: ČTK