US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

Volkswagen má českým majitelům aut v kauze dieselgate podle soudu zaplatit 636 milionů Kč

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze dieselgate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Společnost Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun. ČTK to ve středu oznámila společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje. Škody Auto, která v kauze dieselových motorů rovněž figuruje, se rozhodnutí netýká. Volkswagen se odvolá.

Redakce IW
Redakce IW
19. 6. 2019 | 13:19
Volkswagen

Nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate uznal zatím nepravomocně Obvodní soud pro Prahu 8. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen má jedné části majitelů aut podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů, oznámila ve středu ČTK firma Safe Diesel, která tyto poškozené zastupuje. Rozsudek má ČTK k dispozici. Dalších 103 milionů korun dostanou podle verdiktu poškození zastupovaní firmou DieselGate, uvedl server Lidovky.cz. Škody Auto, která v kauze také figuruje, se rozhodnutí netýká. Volkswagen se odvolá.

Volkswagen podle serveru Seznam Zprávy.cz prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2 435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky byly uznané ve výši 220 000 Kč na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

"Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů," uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

Podle serveru Lidovky.cz uspěli i poškození zastupovaní firmou DieselGate. Klientům DieselGate to oznámili její jednatel Martin Kodýdek a David Kuboň, partner advokátní kanceláře KLB Legal, která s DieselGate spolupracuje, píše server.

Společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi a Seat není podle mluvčího Jana Klímy stranou ve sporu, a k soudním řízením se tedy nemůže podrobně vyjadřovat. "Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval v rozporu s platným evropským právem. Věříme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta," řekl ČTK.

Částka 220 000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 000 dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

"Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty," sdělil ve středu ČTK mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, ke středě převyšuje 7 000 lidí. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165 000.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Zdroj: ČTK

AutaČeská republikaVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie