iDNES.cz: Volkswagen zatím nemusí Čechům platit odškodné za dieselgate

(AKTUALIZOVÁNO) Koncern Volkswagen zatím nemusí platit odškodné českým majitelům aut v tzv. kauze dieselgate. Odvolací senát zrušil březnový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 8, podle kterého měla firma zaplatit vlastníkům vozů 533 milionů korun. Informaci serverů Seznam Zprávy a iDNES.cz potvrdila mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.
Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale ve čtvrtek podle serveru uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení.
"Rozsudek pro uznání se nevydává," shrnula čtvrteční rozhodnutí Puci. Podle serverů odvolací senát zabýval pouze procedurálními otázkami, samotný obsah žaloby ale neřešil.
Spor se týká 2 435 lidí zastupovaných firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky obvodní soud uznal ve výši 220 000 korun na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Žalobu podala společnost Safe Diesel na Volkswagen a na společnost Škoda Auto. Na tu se ale rozsudek obvodního soudu nevztahoval. Škoda Auto nároky odmítá.
V září Safe Diesel rozšířil žalobu o dalších 1 900 vlastníků dotčených vozidel. Celkem ve sporu zastupuje už téměř 6 000 klientů. Celková žalovaná částka tak dosahuje zhruba 1,3 miliardy korun.
Částka 220 000 Kč je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 000 dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.
Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
Zdroj: ČTK
Aktuality
