US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,90 %
NASDAQ-0,60 %
S&P 500-0,06 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

ČR: Maloobchodní tržby v březnu meziměsíčně +1,4 %, meziročně -0,1 %

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel vzrostly v březnu reálně meziměsíčně o 1,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,1 %, bez očištění o 3,3 %. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn nižším prodejem jak v motoristickém segmentu, tak i v samotném maloobchodě, částečně i vlivem o jeden den nižšího počtu pracovních dní letos než loni.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,7 %. Meziročně zaznamenaly pokles jak tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní (o 3,5 %), tak neočištěné (o 8,9 %). Snížil se prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) i tržby za opravy (shodně o 8,9 %).

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 2,0 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 1,6 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 0,6 %, v tom za prodej pohonných hmot o 4,0 % a nepotravinářského zboží o 2,5 %, za prodej potravin vlivem blížících se Velikonoc naopak vzrostly o 2,8 %.

"Obchodníci v březnu zažili mírný záchvěv vyšší poptávky spotřebitelů nakupujících na velikonoční svátky. Že březnový meziměsíční nárůst je pouze přechodným jevem, je patrné už z toho, že vyšší zájem měli spotřebitelé především o potraviny," říká analytik z ČSOB Petr Dufek.

"Celkově se tedy nic nemění na tom, že spotřebitelská poptávka zůstává i nadále velmi slabá. Klesá zájem o nová auta, což je dáno dlouhodobě špatnou náladou spotřebitelů, kteří odkládají jakékoliv významnější nákupy na 'lepší časy'. V březnu klesl zájem i o vybavení domácností a módu. O co zájem rozhodně neklesá, je elektronika, která je ovšem díky klesajícím cenám pro spotřebitele stále velmi lákavá. Extrémní nárůst opět zažily internetové obchody, jejichž tržby meziročně rostou o více než čtvrtinu.

Efekt Velikonoc odezní a tržby obchodníků alespoň pro nejbližší měsíce začnou opět klesat. Nálada spotřebitelů zůstává špatná v důsledku rostoucí nezaměstnanosti, poklesu reálných příjmů a pochybnostech o světle na konci pomyslného tunelu recese," dodává Dufek.

Zdroj: ČSÚ

Česká ekonomikaMaloobchod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná