Výsledky Philip Morris ČR jsou zklamáním. Tržní podíl se snížil pod 50 %, dividenda zřejmě klesne

Tržby klesly v 1H2013 meziročně o 4,1 % na 6 miliard Kč, čistý zisk na 851 milionů Kč (-24,6 %). Podíl na trhu s cigaretami v České republice v prvním pololetí 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 klesl o 1,2 procentního bodu na 49,7 %, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek.
"Výsledky Philip Morris ČR investory příliš nepotěšily. Společnost ve všech sledovaných položkách zaostala za našimi odhady," říká Josef Novotný, analytik z České spořitelny. "Pokles ziskovosti byl primárně zapříčiněn vyššími náklady, slabšími prodeji na klíčových trzích, nižšími exporty a v neposlední řadě poklesem prodejů v prémiovém segmentu. Prodeje v první polovině roku 2013 spadly v ČR o 9 %, zatímco na Slovensku o 1,6 %. Tento rozdíl může být zapříčiněn zvýšením spotřebních daní v ČR v tomto roce," dodává Novotný.
Podle něj tak firma vyplatí zřejmě nižší dividendu než loňských 900 korun na akcii. "Zisk na akcii v pololetí je jen 310 Kč, nicméně očekáváme v 2. polovině roku mírné zlepšení. I tak ale dividenda zřejmě klesne," říká Novotný.
Tržby a zisk
Konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH tabákové společnosti Philip Morris ČR se v prvním pololetí 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 snížily o 4,1 % na 6,028 miliardy Kč, a to zejména v důsledku nižšího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v České republice a na Slovensku. Svou roli hrál i nižší objemu vývozů jiným společnostem ve skupině Philip Morris International.
Pokles tržeb byl částečně eliminován příznivým vývojem cen v České republice a na Slovensku a příznivým vývojem měnového kurzu ve výši 74 milionů Kč. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH v porovnání s předchozím rokem snížily o 5,2 %.
Ze stejných důvodů klesal i zisk z provozní činnosti, který se v prvním pololetí 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 snížil o 23,7 % na 1,1 miliardy Kč. Čistý zisk klesl o 24,6 % na 0,9 miliardy Kč, tento pokles byl částečně eliminován nižší daní z příjmů.
Tržby z vývozu za první pololetí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 poklesly o 2,8% na 2,6 miliardy Kč, a to zejména v důsledku nižšího objemu prodejů cigaret jiným společnostem ve skupině PMI.
Akcie společnosti po zveřejnění těchto výsledků výrazně oslabují.
Česká republika
Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH za první pololetí 2013 se v porovnání se stejným obdobím roku 2012 snížily o 9,8 % na 2,4 miliardy Kč, zejména v důsledku nižšího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích z důvodu zvýšení spotřební daně v roce 2012 a zvýšení spotřební daně a DPH v roce 2013.
Celkový trh cigaret v České republice klesl v prvním pololetí 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 o odhadovaných 3,8 % na 9,5 miliardy kusů cigaret, především v důsledku zvýšení spotřební daně.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic poklesl podíl na trhu s cigaretami společnosti Philip Morris ČR v prvním pololetí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 o 1,2 procentního bodu na 49,7 %, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značky L&M a také značek Philip Morris a Chesterfield.
Objem domácího odbytu společnosti se snížil v prvním pololetí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím předchozího roku o 8,9 % na 3,9 miliardy kusů cigaret.
Slovensko
Tržby společnosti Philip Morris Slovakia bez spotřební daně a DPH v místní měně vzrostly v první polovině roku 2013 v porovnání se stejným obdobím předchozího roku o 6,1 % na 40,7 milionu eur především v důsledku příznivého vývoje cen.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Slovakia se podíl na trhu s cigaretami společnosti Philip Morris Slovakia na slovenském trhu v prvním pololetí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 zvýšil o 1,1 procentního bodu z 50,6 % v první polovině roku 2012 na 51,7 % v první polovině roku 2013.
Výhled: Menší nejistota
"Přestože nepříznivé ekonomické podmínky, zejména s dopady na zaměstnanost a disponibilní příjmy, ztěžují předpověditelnost potenciálního vystavení se přetrvávajícímu přechodu spotřebitelů na levnější značky či jiné tabákové alternativy nebo zvýšené míře nelegálních prodejů, daňový výhled založený na postupném a mírném zvyšování spotřebních daní zmírňuje nejistoty, které mohou ovlivnit naši obchodní činnost," píše společnost v pololetní zprávě.
"Předpokládáme, že dopad zvýšení cen v roce 2013 v důsledku zvýšení spotřební daně a DPH se projeví ve druhé polovině roku 2013. Pokračujeme v implementaci plánovaných iniciativ na zvýšení produktivity s cílem udržet náklady na stejné úrovni. Také naše trvalé zaměření se na inovaci portfolia značek, které je vedeno předjímáním nových trendů u dospělých kuřáků, nám umožní účinně konkurovat jak v České republice, tak na Slovensku," píše dále firma.