Maloobchodní tržby v České republice v říjnu klesly meziměsíčně o 0,8 %

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v říjnu reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,0 %. Na meziročním poklesu tržeb bez očištění o 0,6 % se podílel zejména prodej v samotném maloobchodě a částečně i nižší počet pracovních dní.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se snížily v říjnu reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní se zvýšily o 1,0 %. Neočištěné tržby klesly ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 0,6 %, částečně z důvodu nižšího počtu pracovních dní v letošním roce (-1). Největší vliv na meziroční pokles měl prodej nepotravinářského zboží (-1,0 p.b.), ke zmírnění poklesu naopak přispěl vývoj v motoristickém segmentu (+0,7 p.b.).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 5,2 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,9 % a za opravy klesly o 4,3 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %. Bez očištění tržby klesly meziročně o 1,8 %, v tom za nepotravinářské zboží o 2,7 %, za potraviny o 0,9 % a za pohonné hmoty o 0,7 %.
Z hlavních sortimentních typů prodejen vykázaly nejvyšší meziroční pokles tržeb specializované prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,1 %) a s oděvy a obuví (o 5,3 %). Prodej výrobků pro domácnost se snížil o 3,2 % a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,4 %. Po dvanácti měsících nepřetržitého růstu klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,0 %. Pokles zaznamenal také prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 1,9 %, resp. o 0,9 %). Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 17,8 %).
"Od říjnových maloobchodních tržeb se rozhodně nečekal zásadní obrat v utrácení spotřebitelů a nová čísla tato očekávání potvrdila," říká Petr Dufek, analytik z ČSOB.
"Pokles tržeb o 0,6 % oproti loňskému roku jde částečně na vrub nižšímu počtu pracovních dnů. Bez tohoto vlivu se maloobchod udržel v černých číslech (+1 %), avšak stále jen díky motoristickému segmentu. Bez aut se tržby obchodníků stále propadají. Stabilně se méně utrácí za jídlo, pohonné hmoty a lidé šetří i na bytovém vybavení. Zatímco maloobchodní tržby rozhodně nevyznívají pro obchodníky nijak optimisticky, mnout ruce si mohou internetoví prodejci. Tržby zásilkových a internetových obchodů letos trhají rekordy a navíc stále rostou dvouciferným tempem, naposledy téměř o 18 %," upozorňuje Dufek.
"Po slabém říjnu čekáme velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny. Tento 'útok' na obchody však nebude mít dlouhého trvání, jen posunul vánoční nákupy v čase. Finanční situace domácností se nijak viditelně nelepší, a tak není důvod čekat boom spotřeby. Ostatně statistiky vývoje mezd tomu ani nenapovídají. O co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku," dodává Dufek.
Zdroj: ČSÚ