Maloobchodní tržby v České republice v listopadu vzrostly o 6,1 % meziročně, intervence ČNB silně zapůsobila

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v listopadu reálně meziměsíčně o 3,6 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dnů o 7,8 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 6,1 % nejvíce přispěl prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se zvýšily v listopadu reálně meziměsíčně o 3,6 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 7,8 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 6,1 % byl ovlivněn při nižším počtu pracovních dní (-1) růstem prodeje motorových vozidel (+3,4 p.b.), nepotravinářského zboží (+2,2 p.b.) a potravin (+0,3 p.b.), opačně působil prodej pohonných hmot (-0,2 p.b.).
"Lepší prodej v maloobchodě byl naposledy k vidění v lednu 2011. Od té doby nebyla poptávka po maloobchodním zboží silnější než v loňském listopadu. Statistiky registrací nových aut naznačily, že tahounem bude pravděpodobně opět motoristický segment, a bylo tomu tak. Prodeje a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 13,2 % (při očištění o pracovní dny ještě více) a přispěly k celkovému odbytu 3,4 procentního bodu. Dařilo se i na poli nepotravinářského zboží, kde prim hrál opět prodej přes internet, především elektroniky. Zde se jistě částečně projevil strach spotřebitelů z vyšších cen. Vzali tedy obchody s tímto sortimentem útokem, aby ještě stihli získat skladové zboží za slušné ceny. Prodej přes internet, který v loňském listopadu vzrostl o více než 36 %, dosáhl vyššího tempa růstu naposledy v prosinci 2009, co do objemu byl ale nejsilnější v historii. Dařilo se ale i ostatním prodejcům, jmenovitě obchodníkům s oděvy a obuví, sportovním vybavením, výrobky pro domácnost, nábytkem a knihami. Naopak prodej kosmetiky, drogerie a léků, který loni balancoval mezi růsty a poklesy, byl tentokrát mezi poraženými," shrnuje Filip Fyrbach z GE Money Bank.
"Lidé se snažili nakoupit zboží dříve, než slabší koruna (způsobená intervencemi ČNB) zvýší ceny. A vývoj maloobchodních cen za listopad potvrzuje, že to stihli, protože ceny poklesly o 1,2 %," říká David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny. "I bez intervencí by se tržby zlepšovaly, ačkoli ne tak rychle. Pointou je, že spotřebitelé přesunuli část nákupů z budoucnosti (první polovina roku 2014) do přítomnosti (poslední čtvrtletí loňského roku). Můžeme se proto těšit na dobrý výsledek HDP ve čtvrtém kvartálu, pokud nedojde k poklesu zásob. Každopádně vývoj tržeb naznačuje, že spotřeba domácností na konci loňského roku zrychlila na růst o 1 až 2 %."
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) vzrostly reálně meziměsíčně o 4,9 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 16,6 %. Bez očištění se tržby zvýšily meziročně o 13,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 15,1 % a za opravy o 6,4 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 3,2 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 4,4 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,3 % vlivem vyššího prodeje nepotravinářského zboží o 6,3 % a potravin o 1,1 %, za pohonné hmoty tržby naopak klesly o 2,1 %.
Na celkový vývoj maloobchodních tržeb měl největší vliv růst prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 36,4 %, nejvyšší v posledních čtyřech letech. Ke zvýšení tržeb v maloobchodě došlo ve všech sledovaných sortimentních skupinách, vyjma již zmíněného prodeje pohonných hmot a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (pokles o 6,2 %). Tržby ve specializovaných prodejnách počítačového a komunikačního zařízení rostly o 13,1 %, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 8,6 %, oděvů a obuvi o 6,6 % a výrobků pro domácnost o 5,4 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,4 %, přičemž podnikům se 100 a více zaměstnanci v této skupině vzrostly o 2,7 %.
Zdroj: ČSÚ
Aktuality

