US MARKETZavírá za: 0 h 10 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Europoslanci podpořili nižší limity emisí lehkých užitkových aut

Evropští poslanci v úterý schválili nařízení pro výrobce lehkých užitkových vozidel, podle něhož musí do roku 2020 snížit emise oxidu uhličitého (CO2) u nově vyrobených automobilů na 147 gramů na kilometr ze současných 203 gramů. Toto opatření neformálně dohodnuté s členskými státy prošlo i navzdory kritice řady europoslanců, kteří ho mají za málo ambiciózní a Evropská unie v něm podle nich příliš ustoupila lobby automobilového průmyslu.

Cíl 147 gramů CO2 na kilometr představuje maximální průměrné emise povolené pro výrobce dodávkových vozů registrované v EU až do hmotnosti 2,61 tuny bez nákladu a 3,5 tuny s nákladem. Bude se však vztahovat pouze na výrobce produkující více než 1 000 vozidel ročně. Nařízení současně Evropské komisi doporučilo snížit do roku 2025 limit na 105 až 120 gramů na kilometr. Hlasovalo pro něj 552 poslanců, proti bylo 110 a dvanáct se jich zdrželo.

Podle zpravodaje návrhu Holgera Krahmera z lidovecké frakce (EPP) nařízení donutí výrobce, aby z jejich montážních linek sjíždělo vedle starších modelů i dostatek nových, ekologicky čistších, aby tak emise u své automobilové flotily "vyvážily" na požadovanou hodnotu 147 gramů. Jinak jim bude hrozit postih. Využívat k tomu budou moci i systém takzvaných superkreditů zvýhodňující vozy s emisemi nižšími než 50 gramů CO2 na kilometr. Ten nicméně vyprší v roce 2018 a už nebude obnoven.

Evropská komisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová pokládá stanovený cíl za dosažitelný. "Pokud se to podaří, vyhrají všichni. Vyhrají výrobci, protože si zachovají konkurenční výhodu v produkci nízkoemisních vozů. Ceny budou takové, že si je spotřebitelé budou moci dovolit, a majitelé těchto vozidel budou moci velmi snadno vykompenzovat vyšší pořizovací cenu nízkou cenou za palivo," uvedla dánská eurokomisařka.

Dodávky ohleduplnější k životnímu prostředí mají mít také nižší spotřebu paliva, a to až o 17 %. "I kdybychom do roku 2020 stanovili limit 110 gramů (na kilometr), bylo by to dosažitelné a úspory by byly ještě mnohem větší," vytkl normě příliš nízké cíle švédský europoslanec za Zelené Carl Schlyter. Podpořil snížení limitu emisí CO2 u tohoto druhu vozidel až na 105 gramů na kilometr do roku 2025.

"Cítím určité zklamání z nedostatečné ambicióznosti," přidal se k němu britský kolega z frakce Aliance liberálů a demokratů pro Evropu (ALDE) Chris Davies. Technologie používané u osobních a lehkých užitkových aut jsou podle něj podobné, a proto zalitoval, že u dodávek nebudou platit stejné limity emisí CO2 jako u osobních vozů. U nich se počítá do konce roku 2020 s 95 gramy na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut. Tuto zatím neformální dohodu budou europoslanci ale teprve schvalovat na své únorové schůzi.

Zdroj: ČTK

AutaEkologie a životní prostředíEvropská unie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa