Česká republika: Maloobchodní tržby v únoru po sezónním očištění vzrostly o 0,3 %. Tahounem byly automobily

Tržby v maloobchodě v České republice včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v únoru reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně se po očištění o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 8,1 %, stejně jako bez očištění. Růst tržeb, započatý v listopadu 2013, tak pokračoval již čtvrtým měsícem v řadě. Uvedl to v pátek Český statistický úřad (ČSÚ).
"Hlavním motorem růstu maloobchodu je motoristický segment, respektive prodeje aut," uvedl Petr Dufek z ČSOB. "Otázkou nicméně je, kolik prodaných aut skutečně směřuje na český trh, respektive jaký podíl tvoří nákupy tuzemských zákazníků, a kolik jde z titulu levné koruny na vrub nákupům zahraničních spotřebitelů," dodal. "Evropa se potýká s přebytkem produkčních kapacit, což se promítá i do dlouhodobého vývoje cen v motoristickém segmentu. Tuzemské prodeje navíc podpořila i slabá koruna, která zlevnila nákupy zahraničních zákazníků."
Maloobchod bez aut ale podle Dufka až tak oslnivé výsledky nenabízí. "Tržby se aktuálně zvýšily o 3,2 %, a to především díky nízkému srovnávacímu základu z loňského roku. Loni v únoru totiž tržby spadly téměř o tři procenta. Vývoj obchodu bez aut je tak mnohem stabilnější a klidnější."
V prudké expanzi i v únoru pokračovaly internetové obchody. Nárůst téměř o 19 % svědčí o jejich stále rostoucí atraktivitě pro zákazníky. Téměř neomezená nabídka, zajímavé ceny, pohodlí a důvěryhodnost stabilních hráčů na trhu je pro českého zákazníka neodolatelná.
Ze zveřejněných údajů podle Dufka dále vyplývá, že z pohledu zboží jsou čeští zákazníci lační zejména po elektronice, jejíž ceny dlouhodobě klesají. "Telefony, mobily a tablety jsou nepochybně i letos tím nejatraktivnějším zbožím."
"Za stávajícím solidním růstem maloobchodních tržeb, který pokračuje od loňského listopadu, stojí především rostoucí důvěra domácností reflektující zlepšující se ekonomické podmínky (růst HDP ve 4Q2013 o 1,8 % mezikvartálně) a pokračující obavy domácností z růstu cen, jejichž vnímání do značné míry ovlivnily listopadové intervence České národní banky. Příští měsíc bude růst maloobchodních tržeb negativně ovlivněn vyšší srovnávací základnou z minulého roku, kdy na březen 2013 připadly velikonoční svátky," míní analytik Jan Šedina z České spořitelny.
Zdroj: ČSÚ
Aktuality

