Maloobchodníci usilují o přeplněný trh mobilních plateb

Velké maloobchodní společnosti se stále více snaží protlačit na rostoucí trh s mobilními platbami. Od vstupu na tento trh si slibují snížení nákladů na transakce a vyšší loajalitu zákazníků. Trh je sice již nyní silně přeplněn bankami, kartovými společnostmi a technologickými firmami, v příštích letech by však měl dále prudce růst. Výzkumná společnost Gartner odhaduje, že do roku 2017 se hodnota tohoto trhu zvýší zhruba trojnásobně, hodnota transakcí má dosáhnout 721 miliard USD a mobilní platby bude využívat více než 450 milionů uživatelů, píše agentura Reuters.
Obchodníci, jako britské Tesco nebo francouzský Auchan, také doufají, že díky digitální peněžence, tedy aplikaci, která umožní klientům zaplatit místo hotovostí nebo kartou mobilním telefonem, získají také ucelenější údaje o nákupních zvycích spotřebitelů, než kdy dříve, a budou moci na ně lépe zacílit reklamu. Firmy věří, že se jim podaří nalákat zákazníky k mobilním platbám slevami a odměnami pro ty, kteří je budou používat, nebo možností spojit automaticky platby s věrnostním programem a nabídkou dalších služeb, jako uložení nákupního seznamu.
Další nárůst konkurence na trhu s mobilními platbami bude mít pro obchodníky i další výhodu, a to, že by jim měl pomoci snížit náklady, které musí firmy platit za zpracování transakcí. Tomuto odvětví nyní dominují banky a kartové společnosti Visa a MasterCard.
Podle agentury Morgan Stanley budou právě obchodníci nejvíce těžit z rostoucího zájmu o mobilní platby. Podle odhadů firmy obchodníky v rozvinutém světě stálo v roce 2012 přijetí plateb kartami 150 miliard USD. "Očekávané výnosy by měly ospravedlnit jakékoliv zvyšující se investice potřebné pro technologii mobilních plateb," uvedla firma.
Nicméně stále není jisté, jak se bude trh s mobilními platbami vyvíjet. Kartové společnosti a banky si zřejmě nadále budou držet dominantní postavení při zpracování transakcí, přestože fyzické karty se stanou zastaralým nástrojem.
Aplikace obchodníků by také mohly mít potíže kvůli tomu, že zákazníci nejsou příliš ochotni využívat různé služby od různých obchodů. Na druhé straně současný úspěch služby firmy Starbucks, který spojuje mobilní platby s reklamními akcemi, ukazuje, že velcí hráči mohou uspět.
Řetězec kaváren Starbucks spustil svoji platební aplikaci v roce 2011. Nyní má deset milionů uživatelů a firma zvažuje její rozšíření a spolupráci s dalšími společnostmi.
Pokus o vytvoření všeobecně přijímané aplikace pro mobilní obchodníky nedávno učinilo Německo. Firma Yapital, kterou vlastní společnost Otto, funguje v tisícovce obchodů a umožňuje uživatelům také internetové platby a převody peněz. Předseda představenstva Yapital Nils Winkler očekává, že na trhu přežije jen několik málo hráčů, v současnosti se jich v Evropě snaží upoutat pozornost asi 200. Úspěšnější podle něj budou aplikace, které budou spojené nějakou maloobchodní firmou než ty, které vyvinou telekomunikační nebo kartové firmy. Ukázkou tohoto je podle něj úspěch PayPal, který je napojený na eBay.
Zdroj: ČTK