Swatch má kvůli výdajům na marketing o 27 % nižší zisk

Švýcarskému výrobci hodinek Swatch Group klesl v loňském roce čistý zisk o 27 % na 1,42 miliardy švýcarských franků. Na hospodaření měly nepříznivé dopady vyšší výdaje na marketing a sponzorství a také rozšíření sítě vlastních obchodů. Firma současně oznámila, že v příštích dvou až třech měsících hodlá představit chytré hodinky.
Výsledky zaostaly za odhady analytiků, kteří čekali zisk 1,48 miliardy CHF. Hrubé tržby se zvýšily o 4,6 % na 9,22 miliardy CHF. Při konstantních směnných kurzech se zvýšily o 6,1 %. Swatch je největším výrobcem hodinek na světě. Firma je známá hlavně plastovými hodinkami stejného jména, vyrábí však také hodinky značek Omega, Longines nebo Tissot.
Na hospodaření firmy má vliv i růst kurzu franku - jeho zpevnění loni firmě snížilo tržby o 138 milionů franků. Měna prudce roste i v letošním roce, zejména kvůli kroku švýcarské centrální banky, která v polovině ledna zrušila limit pro růst kurzu franku k euru. Od té doby frank posílil k euru asi o 20 procent, což snižuje hodnotou tržeb v zemích eurozóny při přepočtu na domácí měnu. Frank zpevňuje i k dolaru, což má dopady na tržby v USA a v dalších dolarových oblastech, například v Hongkongu.
Swatch musí vyrábět většinu hodinek ve Švýcarsku, aby si udržel značku "vyrobeno ve Švýcarsku". Na posílení franku firma odpověděla zvýšením cen v Evropě.
Firma ve čtvrtek také potvrdila, že v příštích dvou až třech měsících se chystá představit nové chytré hodinky, s jakými už přišel například americký Apple. Žádné bližší podrobnosti k tomu ale firma neposkytla. Podle ekonomického listu The Wall Street Journal by chytré hodinky od Swatch mohly mimo jiné umožňovat mobilní platby v supermarketech. Fungovat by měly s operačními systémy Android a Windows.
Zdroj: ČTK