GfK: Důvěra německých spotřebitelů stoupla nejvýše za 13 let

Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a v lednu vystoupila na nejlepší úroveň za více než 13 let. Přispívají k tomu mimo jiné nízké ceny ropy, díky kterým zůstává spotřebitelům v peněženkách více peněz na další utrácení. Ukázal to čtvrteční index důvěry, který sestavuje výzkumná společnost GfK.
Index důvěry stoupl o 0,4 bodu na 9,7 bodu, což byl nejvyšší údaj od října 2001. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali růst indexu pouze na 9,5 bodu.
Soukromá spotřeba překonala vývoz a stala se hlavním pohonem ekonomického růstu Německa. Očekává se, že by mohla podporovat ekonomiku i nadále, protože odborový svaz IG Metall se dohodl na zvýšení mezd pro 3,7 milionu zaměstnanců v kovoprůmyslu o 3,4 %.
Podle GfK spotřebitelé nereagovali na napětí mezi západními zeměmi a Ruskem kvůli Ukrajině, ani na napětí kvůli záchrannému programu pro Řecko. "(Spotřebitelé) jsou stále více optimističtí," uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. "Kolaps cen energií zvyšuje kupní sílu domácností a poskytuje prostor pro nákup dalších věcí," dodal.
Zdroj: ČTK