BBC: Na Twitteru bylo možné cílit reklamy na nenávistné skupiny

Sociální síť Twitter umožňovala cílit reklamy na uživatele i podle klíčových slov jako neonacista, zastánci bělošské nadřazenosti či islamofobové. Ukázal to nedávný experiment zpravodajské společnosti BBC, které se podařilo opakovaně spustit placené sdělení s problematicky definovanou cílovou skupinou. Platforma se po upozornění redakce omluvila a uvedla, že problém odstranila.

Twitter podobně jako Facebook a další digitální společnosti shromažďuje informace o uživatelích a vytváří z nich podrobné profily o jejich životní situaci a zájmech. Daná platforma pak může podle požadavků inzerentů poměrně přesně zacílit reklamu například na rodiče s náctiletými dětmi nebo třeba na amatérské fotografy.

Twitter uvádí, že citlivé termíny ze seznamu použitelných klíčových slov vyřazuje, BBC ale odhalila řadu trhlin v tomto opatření. Rozhraní pro nákup reklamy například uvádělo, že sdělení zadané pod heslem neonacista by mohlo v Británii oslovit 67 000 až 81 000 uživatelů.

Za účelem otestování systému byla skrze anonymní účet vytvořena falešná reklama se vzkazem Šťastný nový rok, která byla zacílena problematickými klíčovými slovy na tři různé skupiny. Po krátké prodlevě bylo sdělení schváleno a několik hodin se zobrazovalo uživatelům, než ho autor stáhl. Podle BBC bylo možno reklamy zadávat i na základě hesel jako islamofobové a islamofobie, u nichž Twitter odhadl potenciální publikum na zhruba 100 000 lidí. Další povolenou cílovou skupinou byli uživatelé ve věku od 13 do 24 let spadající pod kategorie anorexie a bulimie.

Sociální síť následně přiznala, že její opatření zavedená s cílem zabránit zneužití reklamního systému nebyla správně aplikována.

"Preventivní opatření zahrnují zákaz jistých citlivých nebo diskriminačních termínů, které neustále aktualizujeme. V tomto případě bylo možné některé z těchto termínů použít pro účely cílení. Byla to chyba," uvedl Twitter. Za problém, který byl prý okamžitě napraven, se společnost omluvila.

Za poslední roky jde již o několikátý podobný případ. Předloni na podzim například informoval server The Intercept, že se mu podařilo zacílit reklamu na 168 000 facebookových uživatelů, mezi jejichž zájmy patří "bílá genocida". Investigativní skupina ProPublica o rok dříve odhalila, že Facebook umožňoval inzerentům vyhledávat potenciální publikum i na základě slovních spojení jako "Hitler neudělal nic špatného" nebo "jak pálit Židy".

Zdroj:
ČTK
Sociální sítě
Přestat sledovat
Twitter
Přestat sledovat
Internet
Přestat sledovat
Reklama a marketing
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
17. 4. 2021 20:31
Lukáš Novotný (WOOD & Company): S&P 500 může projít korekcí, prudké poklesy ale i díky pozitivnímu…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
15. 4. 2021 17:01
Ivana Birtová (Realitní Shaker): Nízké sazby a malá nabídka hrají do karet investicím do nemovitostí
Bydlení
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
13. 4. 2021 17:01
Ronald Schubert (WOOD & Company): Největším rizikem je růst výnosů dluhopisů, současné úrovně ale…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
10. 4. 2021 20:31
Jaroslav Brychta (XTB): V rámci výsledkové sezóny budou nejdůležitější výhledy samotných firem
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat