České dráhy loni hospodařily se ziskem 984 milionů Kč, v zelených číslech byla i obvykle ztrátová osobní doprava

České dráhy v loňském roce hospodařily se ziskem 984 milionů Kč, meziročně se zisk zvýšil o 102 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou v pondělí společnost zveřejnila. K zisku přispěl zejména růst tržeb v osobní i nákladní dopravě a posilování české koruny.

Osobní doprava zaznamenala čistý zisk šest milionů korun, výsledek je tak o 652 milionů korun lepší než v roce 2016. Podle generálního ředitele ČD Pavla Krtka je za zlepšenými výsledky zejména růst tržeb z jízdného, které se zvýšily o 246 milionů na více osm miliard korun. Tržby za provoz vlaků, které si u společnosti objednaly stát a kraje, činily loni zhruba 14 miliard korun, což bylo meziročně o 292 milionů korun více. České dráhy loni přepravily téměř 175 milionů lidí. Výrazné zlepšení dráhy zaznamenaly hlavně na mezinárodních linkách.

Velký vliv na konečný výsledek hospodaření celé skupiny měla nákladní doprava. Dceřiná společnost ČD Cargo vykázala čistý zisk 743 milionů korun. Je to o 192 milionů korun méně než v předchozím roce. Podle Krtka jsou nižší příjmy způsobeny především investicemi do nákupu nových lokomotiv a nákladních vozů. Naopak úspěšně pokračovala expanze na zahraniční trhy, zejména pak do Polska, Maďarska či Rumunska. Mírně vzrostl i objem přepraveného zboží o 0,6 milionu tun na 66,1 milionu tun. K růstu přispěla zejména přeprava zboží v zahraničí a rovněž prodlužování vzdáleností nákladní dopravy.

Celkové tržby skupiny se loni zvýšily o 682 milionů korun na 33,9 miliardy korun. Z toho osobní doprava zaznamenala nárůst přibližně o 538 milionů na 22,1 miliardy Kč. Tržby v nákladní dopravě vzrostly oproti roku 2016 o zhruba 163 milionů na 11,9 miliardy korun.

Stejně jako v roce 2016 pokračovala skupina ve snižování dluhu, který je ve srovnání s předchozím rokem o tři miliardy nižší. Aktuální dluh Českých drah tak je 27,2 miliardy korun. K tomu přispěl zejména výhodný kurz koruny vůči euru.

Nyní České dráhy jednají s kraji o nových smlouvách na provoz regionálních tratí, které vyprší po roce 2019. Podle generálního ředitele skončí platnost asi 80 % dosavadních smluv, přičemž je pravděpodobné, že část z nich už prodloužena nebude.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří rovněž i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČDIS.

Zdroj:
ČTK
Česká republika
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
20. 1. 2021 10:02
Aktuálně z trhů: Srovnání evropských a amerických bank (plus důvod, proč budovat pozice v akciích…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
18. 1. 2021 9:28
Globalizace vs. regionalizace: Světové trendy probíhají zároveň a působí proti sobě, svět potřebuje…
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat