US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,31 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Tržby v maloobchodě v září meziročně stagnovaly, v srpnu rostly

Tržby obchodníků v Česku očištěné o kalendářní vlivy v září stagnovaly, meziměsíčně klesly o 0,4 %. Opět nejvíce si ve srovnání s loňským rokem polepšili internetoví prodejci. Informoval o tom ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ). V srpnu maloobchodní tržby podle revidovaných údajů stouply meziročně o 1,5 %.

Redakce IW
Redakce IW
5. 11. 2020 | 9:26
Česká republika

Bez očištění byly zářijové tržby v maloobchodě ve srovnání se stejným loňským měsícem o 0,4 % vyšší. Na nárůstu se podílely tržby za nepotravinářské zboží, které meziročně stouply o 2,6 %, naopak za potraviny obchodníci utržili o 2,1 méně a za pohonné hmoty o 1,1 méně.

"Růst však vykázaly pouze některé sortimenty nepotravinářského zboží, například prodej domácích a stavebních potřeb, prodej počítačového a komunikačního zařízení, prodej zdravotnických potřeb a léků," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Meziroční zvýšení tržeb v maloobchodě ale nejvíce ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje, kde ve srovnání s loňským zářím vzrostly tržby o 19,7 %. Prodej prostřednictvím internetu dosahoval dvouciferného růstu ve všech měsících letošního roku.

Nárůst tržeb zaznamenaly stejně jako v předchozích měsících také obchody s počítači, proti loňskému září se zvýšily o 8,1 %. Prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží meziročně utržili o 7,1 % více a obrat v prodejnách s výrobky pro domácnost vzrostl o 3,9 %.

Naopak méně než loni v září se prodávaly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a oděvy a obuv. Prodej v obchodech se sportovním zbožím se propadl o 3 % a v prodejnách obuvi a oděvů o 18 %. Tržby prodejen oděvů a obuvi letos meziročně vzrostly naposledy v lednu.

Také tržby za prodej a opravy motorových vozidel jsou v letošním roce nižší než loni. V září klesly po očištění o kalendářní vlivy meziročně o 10 %, meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %.

Analytici: Lidé se začali připravovat na druhou vlnu krize, vrátí se propad tržeb

Podle složení zářijových nákupů se Češi začali připravovat na druhou vlnu krize. Zklamaly ale prodeje automobilů, které i v září zaznamenaly pokles. V dalších měsících se vzhledem k opětovnému zavedení restrikcí proti šíření koronaviru dá očekávat propad maloobchodních tržeb, podobně jako na jaře. Vyplývá to z vyjádření analytiků, které ve čtvrtek oslovila ČTK.

Lidé se s nárůstem počtu potvrzených případů nákazy začali připravovat na práci z domova a distanční výuku dětí. "To pomohlo růstu tržeb z prodeje počítačů, tabletů a mobilních telefonů meziročně o 8,1 %. Vyhlídka na delší dobu strávenou doma také podpořila růst tržeb z prodeje výrobků pro domácnost o 3,9 %. Stěžovat si nemohly ani lékárny, kterým se tržby zvýšily o 7,1 %. Vyhlídka na druhý lockdown naopak nesvědčila prodeji výrobků pro rekreaci a sport, kde tržby klesly o 3 %, a prodeji oblečení a obuvi, kde se tržby snížily dokonce o 18 %," uvedl David Marek z Deloitte.

Tržby za opravy a prodeje motorových vozidel zůstaly za očekáváním trhu. Registrace nových aut přitom podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta v září vzrostly o 7,2 %. V srpnu zaznamenaly pokles o 33 %, uvedl.

Maloobchodní tržby dopadly podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera smíšeně. "Zatímco některé segmenty si nevedly špatně, u řady ostatních jejich meziroční propad opět zesílil. Za celý letošní rok však maloobchodní tržby bez automobilů zhruba stagnují, což lze považovat vzhledem ke koronakrizi a plošným restrikcím jako solidní výsledek," řekl.

Michal Brožka z Komerční banky předpokládá, že maloobchod se ve čtvrtém čtvrtletí meziročně propadne o 7,1 %. Připouští ale, že odhady jsou nejisté a budou záviset na vývoji pandemie a délce opatření. Pokles maloobchodních tržeb v dalších měsících očekává také ekonom ČSOB Petr Dufek. Výrazně pod loňskou úrovní podle něj zůstanou útraty za letošní Vánoce, dodal.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio