VDA: Tvrdý brexit by těžce zasáhl britský automobilový průmysl

Pokud Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu, čeká britský automobilový průmysl prudký propad. Uvedl to podle listu Financial Times šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do východoevropských zemí s nízkými náklady.

"Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun (výroby) do střední a jihovýchodní Evropy," uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU.

Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. "Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat," uvedl.

V podnikatelském sektoru panují obavy z toho, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.

Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V pátek se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem 8 000 lidí a loni zde vyrobila přes 200 000 vozů Mini. To představovalo téměř 12 % celkové produkce aut ve Spojeném království, napsal list Financial Times.

Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500 000 vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. "Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu," uvedl.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Spojené království
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
4. 8. 2021 9:00
Petr Zýma (XTB): Z technického hlediska se zajímavě na SHORT jeví Nasdaq 100, u S&P 500 zatím…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technická analýza
Přestat sledovat
3. 8. 2021 11:53
Pírko (Bohemian Empire): "Perspektivní" růstové tituly mohou mít problém, až zdraží peníze. V…
Alokace investic
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Informační technologie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
2. 8. 2021 10:00
Ronald Ižip (Trend): Akcie jsou hodně vysoko, těžko se ale hledají výnosné alternativy. Pro…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
27. 7. 2021 19:30
V červenci Fed k utahování nezavelí, novinky k měnové politice si schová do Jackson Hole, míní…
Americká ekonomika
Přestat sledovat
Centrální banky
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Kvantitativní uvolňování
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat