Změny navrhované Senátem jsou podle viceguvernéra ČNB krokem zpět

Pozměňovací návrh Senátu v novele zákona o podnikání na finančním trhu, který se týká uchovávání nahrávek hovorů s klienty, zruší jedinou možnost, jak se mohou klienti domáhat náhrady škody. Z pohledu rozvoje a reputace kapitálového trhu je to významný krok zpět, který poškodí klienty i poctivé finanční poradce. ČTK to v pondělí řekl viceguvernér České národní banky Tomáš Nidetzký.
Senát na konci ledna v novele o podnikání na finančním trhu navrhl omezit povinnost makléřů uchovávat nahrávky hovorů s klienty tak, aby se vztahovala jen na uzavírané obchody. Důvodem je podle něj snaha zamezit nadbytečnému shromažďování informací. Proti omezení je Česká národní banka i ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Spor bude muset rozhodnout Sněmovna, která o novele bude jednat v úterý. Samotné nahrávání hovorů je v zákoně již od roku 2004, upozornil Nidetzký.
Novela podle sněmovní verze zavádí pro investiční zprostředkovatele a poradce povinnost nahrávat všechny hovory s klienty. Záznamy mají zahrnovat nahrávky telefonických hovorů a záznamy elektronické komunikace týkající se obchodů uzavřených obchodníkem s cennými papíry na vlastní účet a investičních služeb poskytovaných zákazníkovi. Senátoři chtějí povinnost zúžit tak, aby se týkala jen pokynů zákazníka.
"Pozměňovací návrh Senátu ruší dlouhodobý standard, který je pro klienty jedinou možností, jak se domáhat náhrady škody. To je hlavním cílem ze strany distributorů a zajistí ještě větší investiční El Dorado, než tomu bylo v případě investičního životního pojištění. Na druhé straně klienti se sami často stávají obětí své vlastní chamtivosti. Z pohledu rozvoje a reputace kapitálového trhu je to významný krok zpět, který poškodí klienty i poctivé finanční poradce," uvedl Nidetzký.
Dále uvedl, že poradci zřejmě nemají často odvahu osobně navštívit a tváří v tvář přesvědčit klienta a raději se anonymně schovají za sluchátko telefonu. "Nejedná se o odposlechy, ale nahrávání obchodních hovorů. Nikoho nezajímají osobní rozhovory, které často mají vzbuzovat u zákazníků pocit, že poradci jde o jejich blaho," uvedl Nidetzký.
Upozornil, že nahrávky hovorů jsou standardem i mimo finanční trh, kde se jedná o záležitosti s mnohem nižším finančním významem, jako jsou poskytovatelé energií nebo mobilní operátoři. "Vědomí, že se hovor nahrává, působí preventivně a je korektivem jednání jak na straně distributora, tak na straně klienta. Navíc jde z pohledu klientů o důležitý důkazní prostředek v rámci soudních sporů, kdy nahrávky zvyšují vymahatelnost práva zákazníků v soukromoprávních sporech," uvedl viceguvernér.
Podle ředitele České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování Marka Černocha je ale uchovávání všech nahrávek nesmyslné a nebezpečné opatření, které ochranu investorů nezvýší. Proti uchovávání je podle senátora ODS Lumíra Aschenbrennera i Česká asociace společností finančního poradenství a zprostředkování.
Předloha má především přinést jednodušší přístup emitentů cenných papírů na kapitálový trh. Do českého právního řádu převádí nařízení Evropské unie o prospektu, které nahradilo dřívější směrnici. Prospekt cenného papíru je informační dokument pro investory. Obsahuje údaje nezbytné pro investory k posouzení nabízeného cenného papíru a práv s ním spojených, majetku a dluhů, finanční situace, zisku a ztrát, budoucího vývoje podnikání a finanční situace vydavatele cenného papíru.
Zdroj: ČTK