Všechno (dobré) jednou skončí

Každý příběh musí nejen začít, ale také skončit. Ať už jde o hospodářskou expanzi, nebo bezprecedentní úspěchy v investování. Zde jsou tři příklady sebepožírajících úspěchů.
Inovativní společnosti
Úspěšné firmy se nakonec stanou tak velkými, že se utopí v byrokracii a neschopnosti urychlit vnitřní procesy. Kromě toho jejich byznys model začnou časem napodobovat konkurenční společnosti, jež parazitují na tom, že pro zavedené podniky jsou inovace stále složitější a nákladnější. Společnosti jako Google, Facebook či Amazon se zdají být neporazitelné, za deset let ale klidně mohou (byť nemusejí) hrát druhé housle.
Hospodářská expanze
Robustní ekonomický růst vždy vede k tomu, že se nad vodou drží i firmy, které by jinak zkrachovaly. Jakmile se ovšem podmínky na úvěrovém trhu začnou zpřísňovat, jsou takzvané zombie firmy první na ráně. Na tom by nebylo nic špatného, jejich krachy ale zpravidla dále zvyšují obezřetnost bank, což nakonec začne doléhat i na ty společnosti, které k hospodářské expanzi ještě nedávno přispívaly.
Úspěšní portfoliomanažeři
Mimořádné úspěchy portfoliomanažera do jeho fondu vždy přilákají nové peníze. Ten tak najednou na trhu musí alokovat mnohem větší objem peněz, a často je tak nucen kupovat i akcie a jiná aktiva, o kterých by jinak ani neuvažoval. Nakonec se tedy dříve úspěšní portfoliomanažeři začnou v důsledku přílivu nových peněz odklánět od původní investiční strategie a skončí v lepším případě mezi průměrem.
Zdroj: HumbleDollar
Aktuality
