US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,63 %
NASDAQ+0,47 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+2,84 %
KB+0,40 %
Erste+0,06 %

Automobilový průmysl: Nedostatek čipů bude problém až do konce roku

Automobilový průmysl, prodej aut - ilustrační foto
Zdroj: Pixabay.com

Pokud výroba čipů nebude držet krok s poptávkou, omezí jejich nedostatek výrobu v automobilovém průmyslu. Automobilky se pravděpodobně budou (dále) uchylovat k odstávkám některých závodů.

Redakce IW
Redakce IW
3. 7. 2021 | 14:39
Auta

Ačkoli se původně očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají během letních měsíců, nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do zimy. Ačkoli je automobilový průmysl pro výrobce čipů rostoucím segmentem, stále tvoří jen asi desetinu celkové poptávky. Automobilky a jejich dodavatelé tak nemohou po výrobcích požadovat žádná extra zvýhodnění.

Poptávka po čipech prudce narostla

Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti a s tím související změna charakteru mnoha produktů vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné. Kromě rostoucí poptávky však výrobce čipů zaskočila pandemie covidu-19, která omezila logistické možnosti a zároveň prudce zvýšila poptávku po elektronice a digitálních řešeních ze strany domácností i firem. Bude přitom trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat rostoucí výrobní kapacitou.

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je hledání řešení obtížné. Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek polovodičů nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. A proto budou muset automobilky pravděpodobně nadále selektivně uzavírat některé závody (podle svých výrobních priorit).

Riziko vyšších cen

Automobilový průmysl se potýká s překážkami na několika frontách. Poté, co během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými výrobními vstupy a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil. V důsledku toho rostou ceny. Již nyní jsme tak svědky intenzivních jednání v dodavatelských řetězcích o zvýšení výrobních cen. Lze očekávat, že tyto potíže poměrně rychle odezní, jakmile se zvýší cenová hladina.

Největším omezením tak zůstanou čipy, u nichž bude vyrovnávání nabídky s poptávkou trvat podstatně déle. Bez ohledu na tyto a další překážky by ale letošní rok měl být pro odvětví automotive lepší než rok 2020, a to jak z hlediska zisků, tak prodejů. Již nyní je ovšem jasné, že předkrizové úrovně letos dosaženo nebude. Počet vyrobených aut v letošním roce přitom nebude ovlivněn poptávkou, ale hlavně rozhodnutími koncernů, které jsou nuceny přidělovat do výroby omezený počet čipů.

Již během léta by měly komplikace spojené s pandemií ustoupit, a pokud se neobjeví nové mutace viru s vysokou mírou rezistence vůči očkování, bude druhá polovina letošního roku relativně normální. Výrobci v odvětví tak budou čelit rostoucím cenám vstupů, v posledních letech se totiž konkurenceschopnost snížila v důsledku prudkého růstu mezd. Ve hře jsou však i geopolitické faktory, například Volkswagen je ovlivněn vývojem ve Spojených státech a hlavně v Číně.

Anketa: Je (stále ještě) vhodná doba na investici do ETF zaměřených na výrobce čipů?

Anketa: Je (stále ještě) vhodná doba na investici do ETF zaměřených na výrobce čipů?

Zdroj: Coface

AutaEvropská ekonomikaEvropské akcieKoronavirusPolovodičePrůmysl
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná