US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,25 %
KB+0,00 %
Erste+1,08 %

Firmy: Kdo vydělal na MS ve fotbale? - 1. díl

Mistrovství světa ve fotbale je za námi. Pro mnohé bylo událostí roku, pro ostatní zklamáním. Kdo však mohl, vydělal na něm. Nemluvíme tu o překupnících s lístky, ale o největších světových firmách, které spojily s fotbalem svá jména.

Tomáš Poděbrad
Tomáš Poděbrad
14. 7. 2010 | 6:00
Coca-Cola

Adidas

Náklady: Za smlouvu s FIFA zaplatil Adidas 351 milionů dolarů.

Výsledek:

Společnost odhaduje prodej svých produktů, související s mistrovstvím světa, na téměř miliardu a 900 milionů. To jsou pro Adidas rekordní čísla. Oproti mistrovství Evropy v roce 2008 jde o 15procentní nárůst, ve srovnání s mistrovstvím světa před čtyřmi lety je to dokonce 26procentní zlepšení. Jen pro příklad, dresů se tento rok podařilo prodat už 6 a půl milionu, což je více než dvojnásobek oproti MS v Německu.

Visa

Náklady: Za smlouvu s FIFA zaplatila Visa 200 miliónu dolarů.

Výsledek:

Útraty z karet Visa se v prvních třech červnových týdnech zvedly meziročně o 65 procent. A to díky fanouškům. V jiných zemích to může trvat mnohem déle než rok, aby byla patrná taková změna. Zde pomohl firmě samozřejmě obrovský příliv fanoušků do Afriky. Těm se podařilo utrácet ve více než 14 tisících obchodech a 186 obchodních centrech.

Coca-Cola

Náklady: Za smlouvu s FIFA za období 2007 až 2012 zaplatila Coca-Cola 500 milionů dolarů.

Výsledek:

Stručně a jasně - prodej se díky mistrovství světa zvýšil o 3 procenta. Výsledek, který možná tolik neohromí, ale výrobce limonád dlouhodobě těží ze spolupráce s největšími sportovními svátky.

Emirates Airlines

Náklady: Sponzorský příspěvek v hodnotě 195 milionů dolarů.

Výsledek:

22 zápasů, dvě čtvrtfinále, semifinále, boj o třetí místo, a samozřejmě finále, a to jak během tohoto mistrovství, tak na tom nadcházejícím. To vše měli diváci ve Spojených Arabských Emirátech zdarma. Fotbaloví nadšenci letící s Emirates Airlines si navíc mohli užívat všech živých přenosů a záznamů, které měla letecká společnost také k dispozici.

Sony

Náklady: Sponzorský příspěvek v hodnotě 305 milionů dolarů na MS 2010 a 2014.

Výsledek:

Sony mohla všem lidem předvést svou novou 3D technologii. Stánky s možností přímého sledování zápasů v trojrozměrném obraze nabízela na stovkách míst po celé Jihoafrické republice. Na Mandelově náměstí v luxusní čtvrti Johannesburgu dokonce instalovala toto zařízení ve zvětšené verzi, tudíž si mohl tuto novou technologii okoukat téměř každý návštěvník MS.

Anheuser-Busch

Náklady: Sponzorský příspěvek v hodnotě 10 až 25 milionů dolarů.

Výsledek:

Oficiální pivo MS bylo jediné, které se dalo na stadionech sehnat. Tuto známou značku si dokonce na internetu vyhledalo o 25 procent více lidí, než je průměr. Podle hlasování se stalo pivo Budweiser nejoblíbenější značkou ze všech hlavních sponzorů celého turnaje.

Televizní společnosti

Náklady: Za vysílací práva zaplatila ESPN 100 milionů dolarů. Univision dokonce 325 milionů. Vysílací práva tak zůstaly pro FIFA příjmem číslo jedna.

Výsledek:

Investice se televizním stanicím vyplatila. Peníze z reklam se hrnou. Průměrně se na jednotlivé zápasy dívalo kolem 120 milionů lidí. Finále sledovala téměř miliarda diváků po celém světě. V roce 2006 to bylo "pouhých" 715 milionů diváků.

McDonald's

Náklady: 10 až 25 milionů dolarů.

Výsledek:

Společnost čekala růst tržeb v samotné Jihoafrické republice o 20 procent. Díky obrovské publicitě se celosvětové tržby zvedly firmě o 4,8 procenta.

MTN

Náklady: 65 milionů dolarů.

Výsledek:

První ze sponzorů přímo z černého kontinentu. Mobilní operátor MTN prodával na celé mistrovství exkluzivní práva na mobilní přenosy. "MTN přinesla radost ze všech zápasů mistrovství milionům fanoušků v celé Africe a na Blízkém východě," říká Phutuma Nhleko, prezident společnosti. Tato strategie posunula operátora daleko před jeho konkurenty.

Mahindra Satyam

Náklady: Za dva světové šampionáty zaplatí společnost 100 milionů dolarů.

Výsledek:

Jako oficiální IT provozovatel pro MS 2010 a MS 2014 bude indická firma koordinovat veškeré technologické propojení a zázemí. V samotné JAR se firmě podaří zdvojnásobit tržby. Samotnému sportovnímu oddělení se zvednou tržby z 30 na 100 milionů dolarů.

Kdo vydělal na MS ve fotbale? - 2. díl

Zdroj: Business Insider

Coca-Cola
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

25. 6.-Tomáš Beránek
Průmyslové kovy