US MARKETOtevírá za: 0 h 31 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Dieselgate: Ustojí Volkswagen krizi?

Kolektiv autorů - redakce
Kolektiv autorů - redakce
7. 10. 2015 | 10:30
Volkswagen

Největší evropská automobilka si podvody při měření emisí zadělala na pořádný problém. Řada expertů spekuluje o výši částky, kterou Volkswagen bude muset vynaložit na pokuty a za opravy zhruba 11 milionů aut, odhady se šplhají až k 35 miliardám eur. Co si o situaci německé automobilky myslí Radek Novák, analytik z Knowledge Centre České spořitelny?

Bude kauza s emisemi znamenat konec dieselů?

Ještě v polovině 90. let byla v Evropě nafta u osobních aut okrajovým palivem, jezdilo na ni jen 10 % vozidel. Od roku 2000 ale podíl aut s naftovým motorem na celkových prodejích nových vozů vzrostl z 32 % na 53 %.

Důvodem zájmu o diesely byly především technologické inovace, které výrazně snížily spotřebu motorů, ale i "ekologie" – naftové motory produkují méně oxidu uhličitého než benzínové motory. Na druhou stranu mají však výrazně vyšší emise oxidů dusíku a dvacetkrát větší objem emisí mikročástic, než je tomu u benzínu.

Vrchol prodejů dieselů nastal v roce 2011, kdy celoevropsky jejich podíl dosáhl 56 %. Od té doby pozvolna klesá. Analytická společnost QUBE očekává, že v příštích letech bude podíl dieselů u osobních aut klesat dál, a to ze současných 53 % na zhruba 33 % během deseti let.

Skandál okolo Volkswagenu by mohl pokles zájmu urychlit. Řada vlád navíc začíná omezovat používání dieselových motorů různými daněmi a restrikcemi. V ČR jsou však majitelé naftových motorů zatím ve výhodě - platí menší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín.

Dopady kauzy lze zatím odhadnout jen těžko

Odhadnout dopady kauzy označované jako Dieselgate, ve které Volkswagen přiznal, že u motorů s přídomkem clean diesel obešel metodiku měření emisí oxidu dusíku podle amerických norem pomocí speciálního softwaru, lze zatím jen těžko. Podvodný program byl podle Volkswagenu instalován do 11 milionů aut po celém světě (včetně 1,2 milionu vozů Škoda).

Pokud se prokáže, že automobilka takové zařízení skutečně používala, hrozí jí jen v USA gigantická pokuta 18 miliard dolarů. Volkswagen už na pokuty, náhrady škod i soudní řízení vyčlenil rezervu 6,5 miliardy eur. Podle médií má na účtech solidní polštář ve výši 20 miliard eur. Odborníci očekávají, že pokuta nakonec bude nižší, například automobilka GM zaplatila 900 milionů dolarů za závady, kvůli kterým umírali lidé.

Dopad kauzy zatím pocítili především akcionáři Volkswagenu, neboť akcie koncernu ztratily od vypuknutí aféry téměř 40 %. Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel prohlásil, že skandál kolem měření emisí německou ekonomiku nepoškodí, pokud vedení automobilky a politici věc rychle a komplexně vyřeší.

Podle českého ministra průmyslu Jana Mládka bude větším problémem než pokuta to, jak se kauza odrazí na budoucích prodejích automobilky. Spíše než o Škodu Auto, která do USA nevyváží, má ministr obavu o některé české subdodavatele autodílů. Ty ale zatím skandál nezasáhl. Jelikož se však zakázky v automobilovém průmyslu upřesňují v horizontu dvou až tří měsíců, mohou se potíže projevit později.

I tak jsou ale české firmy optimistické. Například podle společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto, aféra brzy utichne. "Těžko říci, budeme čekat, jak se situace vyvine. Přijde mi, že to je uměle nafouknutá kauza," řekl spolumajitel firmy Tomáš Kadeřábek. Ani společnost Brose, výrobce sedacích systémů a zámků, zatím nemá žádné signály o klesajícím zájmu. "Nemáme přímo napojení na zákazníky. Obchodní aktivity probíhají v centrále v Německu, my vyrábíme v objednaném množství a patřičné kvalitě. Žádné signály zatím nejdou, všichni čekají, co udělají zákazníci," uvedl personální ředitel Petr Kulík. Rovněž gumárny Saar Gummi Czech, které vyrábějí těsnění do aut, nečekají, že by skandál měl pro ně znamenat vážný problém. "Jsme ve střehu, ale velké dopady neočekáváme. A s malými si poradíme," říká optimisticky generální ředitel Jan Tichý.

AutaČeská ekonomikaKnowledge Centre ČSNěmeckoPodvodPrůmyslVolkswagen
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa