US MARKETOtevírá za: 5 h 50 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Chceme být jednou z top značek na českém trhu, říká viceprezident čínského automobilového koncernu Chery

Tradičním automobilkám budou na českém trhu brzy konkurovat další čínské značky, a to Omoda a Jaecoo. Do České republiky je přijel představit viceprezident koncernu Chery, pod který značky spadají. Již nyní má automobilka po světě několik vývojových center a také v Evropě se chce zaměřit na lokální výrobu. První vozy by se v Česku měly začít prodávat v prvním čtvrtletí 2025. Ceny zatím známé nejsou, plány jsou ale velké. Chceme se stát jednou z předních značek na místním trhu, říká v exkluzivním rozhovoru pro Investiční web viceprezident koncernu Chery Charlie Zhang.

Vendula Pokorná
Vendula Pokorná
10. 12. 2024 | 10:27
Auta

Jak důležitý je pro vás vstup na evropský trh? A proč právě Česko?

Česká republika je relativně velký trh, prodá se tu za rok přes 200 tisíc aut. Vedle největších trhů, jako jsou Německo, Francie, Španělsko, Itálie, Británie nebo Polsko, není v Evropě moc zemí, kde se prodává tolik aut. Česko je podle mě strategicky významný trh. A také má velkou tradici, vznikla tu značka Škoda. Jsou tu zkrátka dobré podmínky pro automobilový průmysl. Do Evropy jsme vstoupili již v únoru, konkrétně do Španělska. Následovaly Británie, Polsko, Itálie a Maďarsko a teď je na řadě Česko. Auta chceme začít prodávat zkraje roku 2025.

Co od českého trhu čekáte?

Doufáme, že se v blízké budoucnosti staneme jednou z předních značek na českém trhu.

Uvažujete o nějakých fúzích nebo akvizicích v evropském automobilovém sektoru?

Automobilový průmysl v Evropě má v současnosti určité potíže, a proto si myslím, že by mohla vznikat otevřená partnerství a další spolupráce mezi různými výrobci v sektoru. Všichni mají výrobní kapacity a intenzivně investují do výzkumu a vývoje automobilů i nových technologií. To všechno stojí hodně peněz, a tak by takový typ partnerství nebo spolupráce různých výrobců mohl být v některých ohledech efektivní. Bylo by možné sdílet platformy a technologie nebo společně vyvíjet produkty. Myslím si, že by to mohlo být zajímavé zejména v oblasti elektromobility. Takže ano, určitě by mohlo dojít k nějakým fúzím nebo akvizicím, jinými slovy ke konsolidaci či restrukturalizaci.

Chery je mladá společnost, vznikla roku 1997. Hodně se učíme od evropských výrobců. Evropa je přitom vysoce regulovaný a zavedený trh, spotřebitelé tu jsou velice opatrní a hodně racionální, alespoň v případě automobilů. Takže se v Evropě má ještě hodně co učit.

Co Chery a udržitelnost, která je v Evropě velkým tématem? Jakou roli ve vašich plánech hrají právě udržitelné a ekologické technologie?

Souhlasím, to je důležité téma. Roste nám podíl elektrických aut na celkových prodejích, letos v říjnu jsme v rámci skupiny Chery prodali 272 tisíc vozů, z čehož přes 71 tisíc bylo poháněných jinak než klasickými spalovacími motory (NEV neboli new energy vehicle, kam spadají BEV, PHEV a HEV neboli bateriové, plug-in hybridy a hybridy). Podíl NEV dramaticky roste a věříme, že jich můžeme prodávat ještě více.

Také vyvíjíme spoustu technologií, včetně třeba chytrého závodu. V něm je hromada nových technologií šetrných k životnímu prostředí, snažíme se snižovat emise CO2 a uhlíkovou stopu. V Evropě (a tedy i v ČR) budou součástí našeho modelového portfolia právě NEV.

Věříme, že v Evropě budeme spolupracovat s lokálními dodavateli. Třeba v Barceloně již máme závod a začali jsme v listopadu s výrobu. Naše motto je "v Evropě pro Evropu". Budeme se snažit využívat nové technologie, chceme upravit stávající výrobní linky, snižovat emise a omezovat dopady na životní prostředí, pokud jde o lakovny, svařovny a montáž. A samozřejmě se zabýváme ESG. Celkově věříme, že se automobilový průmysl transformuje směrem k ekologičtějším, čistším technologiím. Trend je jasný.

A jak vaše plány na expanzi do Evropy ovlivňuje globální ekonomická situace?

Naší firmě se vede mnohem lépe než loni. Za prvních deset měsíců roku jsme prodali přes dva miliony vozů, tedy téměř o 40 % více než loni. Rosteme i na zámořských trzích a stále expandujeme, v současnosti již působíme ve více než 113 zemích. V říjnu jsme oslavili 15 milionů vyrobených vozů po celém světě a mimo Čínu máme asi čtyři miliony zákazníků.

Charlie Zhang, viceprezident koncernu Chery, při představení značek Jaecoo a Omoda v Praze
AutaAutomobilový průmysl (automotive)Česká republikaČínaElektromobilitaEvropaRozhovor
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa