Volvo zvažuje přesun výroby kvůli clům, varuje před ostrou konkurencí
Švédská automobilka Volvo Cars oznámila za loňský rok 12% nárůst provozního zisku na 22,3 miliardy švédských korun (2,04 miliardy dolarů) díky vyšším prodejům (+8 %) a rekordním tržbám. Společnost však očekává, že rok 2025 bude náročný kvůli zpomalení trhu a rostoucím slevám v odvětví. Šéf Jim Rowan uvedl, že Volvo zvažuje přesun výroby nebo dodavatelského řetězce kvůli americkým clům a připravuje se na extrémní konkurenci z Číny.
Zisk na akcii však v čtvrtém čtvrtletí klesl o 28 %, což bylo způsobeno jednorázovým odpisem 1,7 miliardy švédských korun spojeným se společným podnikem se švédským výrobcem baterií Northvolt, Novo Energy. Meziroční růst prodejů ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl pouze 1 %, přičemž v Číně klesly o 6 % a v USA o 2 %.
Společnost potvrdila svůj cíl dosáhnout v roce 2026 marže klíčového zisku před úroky a daněmi (EBIT) mezi 7–8 %, ale zároveň upozornila, že rok 2025 bude přechodovým obdobím, ve kterém očekává zpomalení trhu a nárůst slev v celém automobilovém sektoru. To by mohlo negativně ovlivnit objem prodejů i ziskovost firmy ve srovnání s rokem 2024. Akcie Volvo Cars reagovaly na tyto obavy poklesem o 6 % při čtvrtečním otevření evropských burz. Automobilky po celém světě čelí rostoucí konkurenci i vysokým nákladům spojeným s přechodem na elektromobilitu, což se dotýká i lídrů trhu, jako je Tesla.
Volvo Cars loni v září ustoupilo od plánu prodávat výhradně elektromobily do roku 2030, přičemž jako důvod uvedlo rozdílné tempo přijetí elektromobilů na různých trzích. V roce 2024 vzrostl podíl plně elektrických modelů na celkových prodejích na 23 % oproti 16 % v předchozím roce. Generální ředitel Jim Rowan očekává, že se turbulence v odvětví v roce 2025 ještě prohloubí, a to v důsledku celních opatření, geopolitických nejistot a změn regulací. Přesto se Volvo cítí být připraveno díky své nabídce takzvaných mild-hybridních a plug-in hybridních vozů.
Společnost již kvůli rostoucím clům na čínské elektromobily přesunula část výroby z Číny do Belgie a nyní zvažuje další změny v dodavatelském řetězci a umístění výrobních závodů. Rowan zároveň očekává, že tvrdá cenová konkurence, která nyní dominuje čínskému trhu, se postupně přenese i do Evropy a Severní Ameriky.
Zdroj: CNBC