US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,46 %
NVIDIA-2,47 %

Volvo zvažuje přesun výroby kvůli clům, varuje před ostrou konkurencí

Švédská automobilka Volvo Cars oznámila za loňský rok 12% nárůst provozního zisku na 22,3 miliardy švédských korun (2,04 miliardy dolarů) díky vyšším prodejům (+8 %) a rekordním tržbám. Společnost však očekává, že rok 2025 bude náročný kvůli zpomalení trhu a rostoucím slevám v odvětví. Šéf Jim Rowan uvedl, že Volvo zvažuje přesun výroby nebo dodavatelského řetězce kvůli americkým clům a připravuje se na extrémní konkurenci z Číny.

Zisk na akcii však v čtvrtém čtvrtletí klesl o 28 %, což bylo způsobeno jednorázovým odpisem 1,7 miliardy švédských korun spojeným se společným podnikem se švédským výrobcem baterií Northvolt, Novo Energy. Meziroční růst prodejů ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl pouze 1 %, přičemž v Číně klesly o 6 % a v USA o 2 %.

Společnost potvrdila svůj cíl dosáhnout v roce 2026 marže klíčového zisku před úroky a daněmi (EBIT) mezi 7–8 %, ale zároveň upozornila, že rok 2025 bude přechodovým obdobím, ve kterém očekává zpomalení trhu a nárůst slev v celém automobilovém sektoru. To by mohlo negativně ovlivnit objem prodejů i ziskovost firmy ve srovnání s rokem 2024. Akcie Volvo Cars reagovaly na tyto obavy poklesem o 6 % při čtvrtečním otevření evropských burz. Automobilky po celém světě čelí rostoucí konkurenci i vysokým nákladům spojeným s přechodem na elektromobilitu, což se dotýká i lídrů trhu, jako je Tesla.

Volvo Cars loni v září ustoupilo od plánu prodávat výhradně elektromobily do roku 2030, přičemž jako důvod uvedlo rozdílné tempo přijetí elektromobilů na různých trzích. V roce 2024 vzrostl podíl plně elektrických modelů na celkových prodejích na 23 % oproti 16 % v předchozím roce. Generální ředitel Jim Rowan očekává, že se turbulence v odvětví v roce 2025 ještě prohloubí, a to v důsledku celních opatření, geopolitických nejistot a změn regulací. Přesto se Volvo cítí být připraveno díky své nabídce takzvaných mild-hybridních a plug-in hybridních vozů.

Společnost již kvůli rostoucím clům na čínské elektromobily přesunula část výroby z Číny do Belgie a nyní zvažuje další změny v dodavatelském řetězci a umístění výrobních závodů. Rowan zároveň očekává, že tvrdá cenová konkurence, která nyní dominuje čínskému trhu, se postupně přenese i do Evropy a Severní Ameriky.

Zdroj: CNBC

Automobilový průmysl (automotive)ČínaElektromobilitaEvropské akcieŠvédskoVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio