US MARKETOtevírá za: 15 h 18 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Nováčkovské desatero: Jak si koupit elektrické auto

K provozu elektromobilu toho potřebujete více, ne jej pouze vlastnit a mít kde dobíjet. Pokud uvažujete o pořízení nového či ojetého auta na baterky, měli byste vzít v úvahu širší souvislosti, které vám fungování s ním usnadní hned na začátku i do budoucna. Následujících deset oblastí byste určitě neměli opomenout.

1. Revize elektroinstalace

Pokud bydlíte v bytě a jste si jistí, že nikdy nebudete auto dobíjet v domácích podmínkách, můžete první bod samozřejmě přeskočit. Nicméně každý, kdo dobíjí svůj elektromobil z jakékoli jednofázové nebo třífázové domácí či firemní zásuvky, by měl nechat zkontrolovat elektroinstalaci, a to kvůli sobě i pro případ možné pojistné události. Během dobíjení totiž protéká ze sítě do baterie auta dlouhodobě velké množství energie a přechodové odpory na různých místech elektroinstalace mohou způsobovat nežádoucí zahřívání spojů. Kontrola kontaktů například v rozvodných krabicích a zásuvkách je proto namístě.

2. Registrace u výrobce auta

Elektromobily jsou specifická kategorie vzhledem k dobíjení a začlenění do digitálního světa. Výrobci mají zpravidla smlouvy s vybranými poskytovateli dobíjecích služeb a díky tomu nabízejí další výhody. Proto je více než dobré zaregistrovat se u výrobce auta a nastavit způsob plateb za nabíjení. To můžete udělat ještě před převzetím vozu, pokud již znáte jeho VIN kód. Jako příklad lze uvést Porsche. Značka nabízí výhodné ceny na ultra rychlých dobíjecích stanicích Ionity, registrací zároveň získáte třeba možnost komunikovat s vozem na dálku.

3. Registrace u zvoleného poskytovatele nabíjení

Pro potřeby dobíjení na veřejných stanicích je praktické se registrovat u poskytovatele nabíjení. Registrace samotná nic nestojí, vyřídíte ji za 10 minut a umožní vám dobíjet za zvýhodněné ceny. Má smysl zmapovat si dobíjecí stanice a registrovat se u dodavatele, který má dobře pokrytou síť v místech vašich nejčastějších tras. Nejvíc dobíjecích stanic má aktuálně v Česku trojice lokálních poskytovatelů (ČEZ, E.ON, PRE, řazeno podle abecedy), z mezinárodních sítí mají u nás nabíjecí huby Tesla a Ionity. Vyberte si jednoho až dva z nich, pro nečekané potřeby dobíjení jinde můžete využít roaming. Dobíjení pak spouštíte pomocí mobilní aplikace nebo čipu zaslaného po registraci.

4. Pojištění auta

Zákonem vyžadované povinné ručení se u elektromobilu pohybuje v podobných relacích jako u auta se spalovacím motorem, jeho výši ovlivňují nejvíce řidičské bonusy či malusy. Pokud jezdíte dlouhodobě bez nehod, můžete se dostat s prémiovým elektrickým vozem na zhruba 4 000 korun ročně. Havarijní pojištění je na zvážení každého majitele, u nových vozů se samozřejmě i při rozumné spoluúčasti vyplatí.

5. Nabíjecí kabely

K dobíjení jsou potřeba kabely. Při použití rychlých veřejných DC dobíjecích míst využijete kabely, které jsou součástí stanic. Pro pomalé dobíjení na veřejných nabíjecích bodech se střídavým proudem (AC), které reprezentují sloupky na ulicích a v budoucnu je najdete stále častěji například i na sloupech veřejného osvětlení, musíte ale využít vlastní kabel, takzvaný typ 2 – typ 2 (neboli menekes). Tento kabel má smysl mít v autě stále, většina výrobců jej ostatně automaticky dodává s novým elektromobilem. Optimální délka je okolo 7 metrů.

Potřeba vlastních kabelů platí i v případě dobíjení z jednofázové nebo třífázové zásuvky doma nebo v práci. Ty je většinou nutné pořídit samostatně. Vhodný je univerzální kabel, který má výměnné koncovky pro použití s 230V i 400V zásuvkou. Ke služebnímu autu vám většinou zaměstnavatel dá tento přenosný nabíjecí kabel ve verzi, která odesílá data o lokaci a objemu nabíjení pro potřeby sestavení měsíčního „cesťáku“ a finančního vyúčtování.

6. Přihlášení do auta

Elektrické auto je doma a my se musíme vrátit k digitálním technologiím. S autem je možné komunikovat pomocí aplikace, k čemuž je potřeba přihlášení. Své účty by si měli vytvořit všichni členové rodiny či firmy, kteří budou auto používat. S přihlášením totiž souvisí i automatická personalizace infotainmentu, která může zahrnovat propojení handsfree, zobrazení oblíbených tras nebo přizpůsobení hudebních služeb. Součástí personalizace je podle typu auta také individuální nastavení klimatizace, sedaček, zrcátek či volantu. Pro vzdálenou komunikací s autem je potřeba povolit datové připojení SIM karty ve vozidle, protože vůz sdílí data s automobilkou. Pokud nebudete souhlasit, vzdálená komunikace nebude možná.

7. Nastavení

Součástí personalizace je u mnoha aut i nastavení implicitně zobrazovaných informací. Lze si nastavit například informace o momentální a průměrné spotřebě, stavu akumulátoru a průběhu nabíjení nebo třeba o teplotní připravenosti baterie na ultra rychlé nabíjení. S tím souvisí i nastavení úrovně, do které se bude elektromobil automaticky nabíjet. Pokud nepojedete hned po dobití delší trasu, doporučuje se v zájmu správné péče o baterii dobíjet do 80 %. Často je také možné přizpůsobit navigaci tak, aby při definovaném stavu baterie (například 15 %) zařadila automaticky do plánované trasy zastávku na dobíjení. Nastavit lze většinou i zobrazování stanic nabízejících pouze ultra rychlé dobíjení. Pokud vyjíždíte ráno v pravidelný čas, můžete u mnoha modelů automaticky aktivovat klimatizaci, a v zimě tak nasedat do již vyhřátého auta.

8. Dejte do auta vše, co potřebujete

Tento bod je samozřejmě univerzální pro nové majitele jakéhokoli automobilu. Povinná výbava by měla být součástí nového auta, pokud ale kupujete elektromobil již použitý, je namístě kontrola. Kromě povinné výbavy bude potřeba doplnit počet reflexních vest podle počtu míst v automobilu, držák na telefon, kabely pro jeho nabíjení, podle zvážení třeba parkovací hodiny a další věci.

9. Naučte se s aplikací

S mobilní aplikací můžete využívat řadu možností. Proto je dobré si ji projít, ideálně v klidu doma, abyste nebyli během získávání prvních zkušeností s elektromobilem na cestách zbytečně ve stresu. Mobilní aplikace výrobců jsou si dost podobné – vzdáleně můžete spustit a sledovat průběh nabíjení, kontrolovat odhadovaný dojezd, nahlížet do vyúčtování nebo třeba plánovat trasy včetně vyhledávání nabíjecích stanic. V aplikaci si můžete kdykoli ověřit i detaily o aktuálních cenách elektřiny za nabíjení vyplývajících z podmínek smlouvy s výrobcem automobilu.

10. Správné zajetí elektromobilu

Kdo se k autu od začátku chová slušně, měl by být během provozu odměněn jeho spolehlivostí. Elektromobil má oproti automobilu se spalovacím motorem výrazně jednodušší pohonnou jednotku, i tak se ale hodí vědět pár věcí pro prvních tisíc najetých kilometrů. Během zajíždění elektromobil příliš nezatěžujte, nevyužívejte jeho plný výkon a nejezděte ve sportovním režimu. S ukázkou jeho dynamiky kamarádům počkejte. Důležité jsou také brzdy – elektromobil brzdí v běžném provozu při povolení plynového pedálu z velké části motorem, kdy zároveň rekuperuje. Během zajíždění nicméně doporučuji brzdy využívat více, aby si takzvaně sedly a byly připraveny nabídnout svůj plný výkon v případě krizové situace.

Zdroj: Electro Dad

AutaAutomobilový průmysl (automotive)Elektromobilita
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa