Pavel Drahotský (Saxo Bank): Trading může spojit sociální komunity se špičkovými obchodníky, tradeři mohou od ostatních opisovat

Dojde k zásadní změně paradigmatu od dlouhodobě panující myšlenky, že banky mají klienta jistého na desítky let. Napříště to bude naopak klient, kdo si vybere, která banka nebo investiční společnost se bude zrovna starat o jeho peníze, říká Pavel Drahotský, ředitel Saxo Bank pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Na konci dubna bude jedním z hostů konference FPG MoneyExpo Trading 2017, kde předvede živou tradingovou show.
Pavel Drahotský představí takzvaný sociální trading v pátek 28. dubna 2017 v rámci Live Trading Show přímo před diváky. Kdo bude úspěšnější – profesionální tradeři, kteří před vámi budou obchodovat naživo, nebo podle přísných kritérií vybraní tradeři brokera, jejichž strategie mohou klienti Saxo Bank automaticky kopírovat na speciální webové platformě? Nechme se překvapit. Nejde samozřejmě o vítězství v jednom odpoledni, daleko důležitější jsou dlouhodobé výsledky obchodníků. "Forex je pouze jednou ze šesti strategií, které máme k dispozici," uvádí Drahotský.
Na jakou strategii byste speciálně upozornil?
Jedna z nich je vybudována ve spolupráci s ratingovou agenturou Morningstar. Ta vyhodnocuje finanční výsledky několika desítek tisíc firem a vybírá podhodnocené tituly, které mají dlouhodobý růstový potenciál v horizontu pěti nebo deseti let a aktuálně se obchodují za cenu 40 % pod svou účetní hodnotou. Na kvartální bázi Morningstar vyhodnotí třicet akcií a stanoví poměr jejich zastoupení v portfoliu. Zkrátka jde o třicet podhodnocených akcií za atraktivní cenu vůči reálné hodnotě.
Jaká je vaše vize budoucnosti v oblasti investování a tradingu?
Dojde k zásadní změně paradigmatu od dlouhodobě panující myšlenky, že banky mají klienta jistého na desítky let. Napříště to bude naopak klient, kdo si vybere, která banka nebo investiční společnost se bude zrovna starat o jeho peníze.
Klienti ale investování mnohdy nerozumí.
Ano, to je celkem správný předpoklad v zemi, která má za sebou čtyřicetiletou pauzu v oblasti spravování rodinných financí. Starší generace neměly informace o správě peněz, které by mohly předávat svým dětem a vnoučatům. A nemusí se jednat hned o miliony, jde třeba o statisíce korun z dědictví. Ve světě je tomu přesně naopak. Když jsem pracoval v zahraniční pobočce Citibank, řešil jsem investice s jistou osmdesátiletou dámou z Izraele. Její argumenty a poznámky ke složení portfolia byly na vysoké úrovni. Nám nezbývá nic jiného, než začít získávat finanční znalosti. Druhou možností je nechat se odevzdaně vláčet bankami a myslet si, že to jinak nejde.
A investovat do otevřených podílových fondů.
Zásadní rozdíl mezi bohatými a úspěšnými a těmi průměrnými spočívá v tom, že úspěšní a bohatí neustále hledají informace a znalosti, které je mohou posunout a oddělit od masy. Minimálně z pohledu tržního portfolia a nákupu jednotlivých cenných papírů existují mnohem efektivnější, levnější a transparentnější nástroje než otevřené podílové fondy.
Pavel Drahotský bude jedním z hostů FPG MoneyExpo Trading 2017 (vstupenky ZDE). Akce se koná 28. a 29. dubna 2017 v Konferenčním Centru City (Na Strži 1702/65, Praha 4).
Zásadní roli v získávání informací dnes hrají sociální sítě. Jak si ale pohlídat korektnost informací, když jde o peníze?
Sociální sítě jsou jedním z důležitých informačních průlomů. Především dávají možnost vytvořit komunitu stejně naladěných lidí. I u nás jsou komunity spojené s obchodováním a vzniknou jistě další. Jejich úroveň přehledu a sofistikovanosti stoupá. Tyto platformy mezi sebou začnou sdílet informace. Lidé se naučí vyhledávat konkrétní nápady na reálné investiční příležitosti a přeměnit je v konkrétní obchody s reálně stanoveným rizikem a ziskem. Současný svět nabízí obrovské množství investičních příležitostí a témat a jedinec má jen malou šanci se v nich zorientovat. Sdílená zkušenost odbourává určitá rizika.
Budete jako banka do tohoto prostředí vstupovat s nabídkou svých strategií?
Kdo bude na internetu hledat informace o investicích a tradingu, dříve nebo později se o nás dozví. Hlavním trendem bude propojovat sociální komunity se špičkovými obchodníky. I naprostý laik má u nás možnost dívat se na jejich reálně obchodované pozice (nejsou to investiční doporučení) a může je zdarma sledovat po neomezeně dlouhou dobu.
Do jaké míry za tyto obchodníky "ručíte"?
Oslovili jsme dlouhodobě excelentní obchodníky. Jsou to naši klienti. Ziskovost není hlavním parametrem. Je důležité, aby jejich výkonnost byla stabilní a aby neměli dramatické výkyvy ztrátových obchodů. Obchodují své vlastní peníze, na výsledcích obchodů tedy mají přímý osobní zájem. Klienti si z nabízených možností vybírají konkrétní strategie, které chtějí (ná)sledovat. Tradeři obchodují vysoce likvidní trhy jako je forex, z komodit ropa, v rámci akcií cenné papíry největších firem a podobně. Pasivnější klienti se na ně mohou "navěsit" tak, že my za ně ve zlomku vteřiny replikujeme transakce vybrané strategie. Někteří tak získávají reálnou inspiraci, jiní se učí obchodovat formou "opisování". I námi vybraní tradeři jsou ale lidé, i oni mají během roku svá silná a slabá období. Ale to k možnosti atraktivního zhodnocení peněz neodmyslitelně patří.