Technická analýza – 3. díl: Support, rezistence a cenový kanál

Technická analýza je jako ostří nože – rozděluje tradery na 2 tábory. Někteří ji uznávají a nedají na ni dopustit, ostatním je většinou ukradená a příliš se o ni nezajímají. Technickou analýzu však používají například některé banky pro studium vývoje trhu. Pokusíme se postupně pronikat do jejích tajů a vzít si z ní něco pro své obchodování.
V předchozích dílech seriálu o technické analýze jsme se věnovali tomu, proč může být technická analýza přínosem a že je důležité identifikovat trend a časový rámce. Trendu jsme se věnovali podrobněji, mimo jiné jsme se jej učili zakreslit do grafu. Ve třetím dílu se zaměříme na support, rezistenci a jimi vytvářený cenový kanál.
Support a resistence (česky podpora a odpor) patří mezi nejdůležitější pojmy technické analýzy. Jednoduché, a přitom velice účinné pomůcky tradera. Pokusíme se poodhalit tajemství těchto tajemných výrazů, které velmi úzce souvisejí s lidskou psychikou. Ne nadarmo se jim říká psychologická bariéra. Dále se podíváme na to, jak využít tyto nové informace pro ziskové obchodování.
SUPPORT neboli podpora v technické analýze znamená cenovou oblast, ve které má cena sledovaného aktiva při pohybu dolů tendence se zastavit a odrazit zpět nahoru.
V konečném důsledku se může jednat o technickou formaci, které se říká dvojité nebo trojité dno. Pokud bychom však chtěli analyzovat tuto formaci a psychologii chování obchodníků a bankéřů, zjistíme, že se jedná o psychologickou cenovou bariéru, kdy cena klesne na takovou úroveň, kde již nikdo nechce prodávat za tuto a nižší ceny a sledované aktivum "odmítá" dále klesat.
Velmi často se to děje na úrovních nějakých kulatých čísel. Čím více doteků ceny supportu proběhne, tím silnější bariéru tento support představuje. A samozřejmě také platí, že pokud trh prorazí velmi silný support, znamená to ve většině případů další výrazný pokles ceny sledovaného aktiva.
RESISTENCE neboli odpor v technické analýze znamená cenovou oblast, ve které má cena sledovaného aktiva při pohybu dolů tendenci odrazit se zpět dolů.
Platí tedy stejná pravidla, jen v opačném gardu. Hledáme cenovou úroveň, kde obchodníci odmítají dále platit tuto a vyšší cenu za měnový pár a trh nemůže a odmítá dále růst. Na této cenové hladině pak dochází k zastavení a zpětnému odrazu trhu, který směřuje nahoru. Pokud však trh takovou velmi silnou bariéru odporu prorazí, většinou následuje další výrazný růst.
Support a resistence hrají významnou roli při tvorbě tzv. cenových kanálů, kdy se trh pohybuje do strany. Mantinely tohoto kanálu tvoří právě hladiny supportu a rezistence. V případě, že trh takový kanál prorazí, lze očekávat výraznější směrem tohoto proražení. Často se pak původní support stává novou rezistencí a naopak.
Mnoho traderů má tendence umísťovat své objednávky na úrovni S/R linie. Jsou to velmi oblíbené oblasti, kde se hromadí velká aktivita obchodníků. Říká se, že trh má paměť. A tato proklamace platí především o hodnotách supportů a rezistencí. Má velký význam pro technické obchodníky, kteří hledají vhodné vstupy a výstupy. Trh se rád vrací k významným hodnotám, které si pamatuje. A tohoto jevu lze dobře využít.
Prakticky je dobré systematicky sledovat vývoj trhů a určovat hladiny supportů a resistencí tak dlouho, dokud se nám nedostanou pod kůži. Je to potřeba pro využití těchto elementárních a jednoduchých informací v úspěšném tradingu. Následně lze spekulovat na odražení ceny nebo na proražení dané hladiny. S/R zóny nám také mohou pomoci při umisťování stop lossů (maximálních přípustných ztrát) nebo při nastavení profit targetů (požadovaných zisků).
Právě zmíněné S/R zóny mohou být také součástí různých grafických formací, o kterých si řekneme více v příštím dílu seriálu o technické analýze.
V seriálu o technické analýze se postupně pokusíme objasnit její základní principy, jednoduché metody sledování chování trhu, vztah reakce ceny a jednotlivých indikátorů či ukazatelů. Ukážeme si trendové čáry, supporty a rezistence, různé grafické formace a vzory, oscilátory a trendové ukazatele. Také budeme hledat konkrétní obchodní příležitosti a zkusíme si nastínit různé strategie pro vstup do obchodu. Ukážeme si také rozdíl mezi trendovou a protitrendovou strategií.