Kanadský řetězec Couche-Tard jedná o spojení s Carrefourem

Kanadský řetězec obchodů se smíšeným zbožím Alimentation Couche-Tard oslovil francouzskou firmu Carrefour s nabídkou dohody o spojení, která by pro kanadskou firmu představovala zásadní strategický posun. Jednání jsou ale teprve na začátku a není jisté, zda k dohodě nakonec dojde, upozornila agentura Bloomberg. Akcie Carrefouru na zprávu reagovaly růstem téměř o 14 %, akcie kanadské firmy naopak na burze v Torontu přes osm procent ztrácely.
Carrefour v prohlášení citovaném agenturou AFP uvedl, že společnost Alimentation Couche-Tard zvolila velmi přátelský přístup. K ceně se však nevyjádřil. Podle agentury Bloomberg nabídla kanadská firma za každou akcii francouzského maloobchodního obra 20 eur, což Carrefour ohodnocuje na 16,2 miliardy eur.
Carrefour má téměř 12 300 obchodů ve třiceti zemích a zaměstnává zhruba 320 000 lidí. Z toho 105 000 ve Francii, která je jeho největším trhem. Je také největším soukromým zaměstnavatelem ve Francii.
První obchod Alimentation Couche-Tard vznikl v Québecu v roce 1980, jeho pobočky jsou menšího formátu, s poměrně dlouhou otevírací dobou a často jsou součástí čerpacích stanic. Po akvizici několika malých konkurentů na kanadském trhu vstoupil Couche-Tard v roce 2001 na trh ve Spojených státech a v roce 2012 do Evropy. Dnes Alimentation Couche-Tard provozuje asi 14 000 obchodů se 130 000 zaměstnanci.
V roce 2019 měl Carrefour obrat 80,7 miliardy eur. V úterý jeho tržní kapitalizace činila 12,6 miliardy eur. Couche-Tard vykázal ve fiskálním roce 2019 obrat 54 miliard dolarů, v úterý měla firma na torontské burze kapitalizaci 35 miliard kanadských dolarů.
Analytici očekávali, že evropské supermarkety budou usilovat o spojení, aby se vyrovnaly s rostoucí konkurencí internetových obchodů jako Amazon. Oznámení kanadského podniku Alimentation Couche-Tard však mezi nimi vyvolává otázky ohledně případných výhod tohoto spojení a strategického smyslu. Kanadská firma by převzetím Carrefouru vstoupila do nové oblasti podnikání a případné úspory plynoucí ze spojení by zřejmě byly pouze nepatrné.
Nabídka by také mohla narazit na řadu překážek. Více než polovina tržeb Carrefouru pochází z francouzského trhu, kde vláda v minulosti zablokovala několik zahraničních převzetí. Francie také patří mezi nejvíce konkurenční trhy s potravinářskými obchody v Evropě. V posledních letech tam Carrefour o část podílu na trhu připravila firma Leclerc a také německé diskonty. Je rovněž uprostřed plánu reorganizace, jehož cílem je vrátit společnost zpět k udržitelné ziskovosti.
Zdroj: ČTK