US MARKETOtevírá za: 3 h 3 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Varovný signál: S americkou akciovou rally není něco v pořádku

Investoři se sice v průběhu posledních týdnů opakovaně mohli radovat z nových historických rekordů na amerických akciových trzích, ale má to jeden háček. A docela velký, když uvážíme, jak málo je mu věnováno pozornosti. Odhalit jej pomůže takzvaná Dowova teorie.

Zastánci technické analýzy a možná i studenti historie patrně již vědí, o čem je řeč. Charles H. Dow byl nejen zakladatelem společnosti Dow Jones & Company, která na trh uvedla asi nejpopulárnější akciový index historie, a zakladatelem magazínu The Wall Street Journal. Byl také zaníceným studentem historie finančních trhů a ve WSJ publikoval několik desítek sloupků, z nichž byla po jeho smrti sestavena takzvaná Dowova teorie (Dow Theory), která dala základ moderní technické analýze. A ačkoli mají technická analýza i samotná Dowova teorie mnoho kritiků a odpůrců, relativně nedávná historie prokázala, že měl Dow v něčem pravdu.

Dow se nezajímal o jednotlivé akciové tituly, ty se podle něj po většinu času pohybovaly velice podobně (korelovaly). Věřil naopak, že stačí sledovat celý trh, tedy barometr ekonomiky. Trh v jeho době prezentovaly dva indexy, které sám vytvořil – Dow Jones Rail Average (později přejmenovaný na Dow Jones Transportation Average, DJTA), reprezentující železniční, respektive dopravní sektor, a Dow Jones Industrial Average (DJIA), tedy index průmyslových firem.

Jedním ze základních pravidel Dowovy teorie bylo to, že aby byl potvrzen trend u jednoho indexu, musí být ten samý trend jasně patrný také na druhém indexu. Když se pohybují indexy opačným směrem, jde o známku toho, že může u některého z nich brzy dojít ke změně trendu.

Dow vycházel z toho, že když se daří průmyslu a firmy vyrábějí své produkty, musejí dovážet suroviny a vyvážet hotové výrobky. Když se tedy daří průmyslu, mělo by se dařit i dopravě, respektive když investor hledá znamení zdravého vývoje průmyslových firem, měl by se dívat na výkonnost společností, které se starají o dopravu jejich výrobků.

Stará (dobrá) pravda?

Dowova teorie je mnohými ekonomy a investory považována za dávno překonanou, ale je pravda, že právě zmíněný indikátor má více společného se samotnou ekonomikou než s trhem. Změna se tedy týká spíše hospodářského než tržního cyklu.

Při pohledu na vývoj obou indexů každopádně nyní zastáncům Dowovy teorie není zrovna do smíchu. DJTA je totiž nyní hluboko pod svým vrcholem z konce roku 2014, zatímco DJIA zaznamenal své nové historické maximum letos v srpnu. A tato divergence podle teorie nevěstí pro nejbližší období nic dobrého.

Mark Hulbert nedávno v USA Today zmínil jednu zajímavou statistiku týkající se Dowovy teorie a i dalších myšlenek muže, který založil historii amerických indexů. "Tato teorie byla podpořena statistickými daty ministerstva dopravy USA. Oddělení dopravních statistik prezentovalo v roce 2014 studii, podle které změna trendu v sektoru dopravy mezi lety 1979 a 2013 předcházela změně trendu v ekonomice v průměru zhruba o čtyři měsíce. Studie vycházela z dat indexu Transportation Services, který sestavuje samotné oddělení. Tento index přitom dosáhl svého historického maxima v červenci 2015," uznávaný novinář sledující finanční trhy.

Dow sice tyto souvislosti odhalil před více než stoletím, ale to neznamená, že jsou jeho myšlenky zastaralé nebo neaktuální. A investoři by je měli brát v úvahu více, než si v býčím "laufu" chtějí připustit.

Zdroj: thefelderreport.com

Americké akcieDow JonesEkonomické a tržní indikátoryIndexyTechnická analýza
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika