Na trhu s nealkoholickými nápoji klesá zájem o slazené nápoje. Táhne přidaná hodnota a zdravý životní styl

Trh s nealkoholickými nápoji ve světě je ovládán zejména společností Coca-Cola, jednoznačným lídrem, převaha sycených a slazených nápojů ale slábne. V České republice je situace mírně odlišná a společnost Kofola má poměrně unikátní postavení, zejména v oblasti hotelů, restauračních zařízení a cateringu (HoReCa).

Rok 2014 vyzněl pro výrobce nealkoholických nápojů díky růstu o více než 3 % v objemu prodejů poměrně pozitivně. Celkový objem prodaných nealkoholických nápojů vzrostl globálně na 1,974 bilionu litrů. Z hlediska ocenění trh vzrostl o více než 6 % na 867,4 miliardy dolarů. Podle předpokladů firmy Canadean bude celkový růst v oblasti nealkoholických nápojů pokračovat také v roce 2015.

Nejvýraznějším globálním trendem v oblasti nealkoholických nápojů je rostoucí preference zdravých, nesycených a neslazených nápojů, především vody a také energetických nápojů. U energy drinků vzrostl celosvětově objem prodejů o 9,8 %, u balené vody o 6,1 %. Největší podíl na trhu měly v roce 2014 stále sycené nápoje a džusy, jejich podíl ale klesá, zejména díky klesající preferenci nápojů obsahujících cukr a umělá sladidla.

Největším trhem, a to v objemu i v ocenění, zůstávají s poměrně velkým odstupem USA, pronásledovatelé jako Čína, Mexiko nebo Brazílie však díky rychlému růstu americký náskok postupně snižují. Velkou výzvou v nejrychleji rostoucích regionech, jako jsou Asie a Pacifik (růst objemu o 6,9 %) a Blízký východ s Afrikou (+8,7 %), jsou investice do infrastruktury a distribuce.

Významným faktorem je také cena a rostoucí obliba domácích výrobků. Nezanedbatelný vliv mají například speciální daně na slazené nápoje, například v Mexiku. Kvůli tomu také zaznamenali pokles dva největší výrobci na trhu, Coca-Cola a PepsiCo. Podle výzkumu společnosti Canadean by měl objem prodané balené vody již v letošním roce předstihnout objem prodejů sycených nápojů v poměru 233 miliard litrů ke 227 miliardám litrů.

Kofola má na českém trhu specifické postavení

V České republice se loni vypilo 1,95 miliardy litrů nealkoholických nápojů, z čehož 1,7 miliardy tvořil segment retailu a 255 milionů segment HoReCa. Z hlediska ocenění trh vzrostl na 42,14 miliardy korun (25,05 miliardy retail, 17,09 HoReCa).

Společnosti Kofola se daří v poslední době zvyšovat podíl na trhu, ačkoli ten zažívá spíše stagnaci. V segmentu retailu se společnosti podařilo zvýšit svůj podíl z 12 % v roce 2011 na 14 % v roce 2014. V nejsilnější kategorii společnosti, u kolových nápojů, se Kofole podařilo i přes silnou konkurenci zvýšit svůj podíl z 29,7 % na 31,3 %.

V segmentu HoReCa je v Česku patrná velká obliba čepovaných nealkoholických nápojů, což je ze světového hlediska unikát. Díky tomuto postavení se podíl společnosti v tomto segmentu od roku 2011 zvýšil z bezmála 20 % na 24 % v roce 2014, v oblasti kolových nápojů pak její podíl na trhu vzrostl až na 48,9 %.

Společnosti velice pomohlo letošní nadprůměrně teplé léto, které mělo velmi pozitivní vliv na výsledky společnosti.

I když je faktor sezónnosti značně nestálý a špatné počasí může mít v příštích letech negativní dopady, široká diverzifikace společnosti Kofola pomáhá omezovat sezónní vlivy, na něž je tak firma mnohem méně citlivá než její konkurence.

Zájem o vodu klesá

Ani České republice a dalším zemím, v nichž působí společnost Kofola, se nevyhýbají trendy. I zde je vidět rostoucí zájem o produkty, které cílí na zdravější životní styl, čerstvost, nebo také točené nápoje. Řešením pro společnosti působící na zdejším trhu je široká diverzifikace portfolia s několika silnými značkami.

Kofola má ve svém portfoliu zástupce ve všech třech zmiňovaných segmentech (Rajec, Jupík bez konzervantů, džusy Mr. UGO, Kofola a Top Topic). Zejména čepovaná Kofola má v segmentu HoReCa výjimečné postavení v porovnání s jinými trhy a firma v této oblasti zaznamenává velký růst. Samotné Kofole pomáhá fakt, že oproti největším konkurentům obsahuje méně cukru a některých konzervantů.

Na rozdíl od jiných vyspělých zemí není v Česku patrný růst poptávky po balené vodě, spíše naopak. Důvodů je více. Prvním je návrat lidí k vodě z kohoutku, oproti které balená voda nemá prakticky žádnou přidanou hodnotu (na kterou spotřebitelé jednoznačně slyší), druhým je růst obliby domácích limonád (i v segmentu gastronomie) a třetím opět sezónnost, která má velký vliv na zájem o balenou vodu. Celkový růst hodnoty trhu je zapříčiněn hledáním zmiňované přidané hodnoty a kvality i za cenu vyšší ceny, silnou nabídkou a dobrou strukturou produktů hlavních hráčů na trhu a také novými produkty.

Zdroj: Euromonitor International, AC Nielsen, Dataservis, Beverage World, Canadean, Quartz, Wall Street Journal, Kofola, Statista, Beverage Digest

Primární úpis akcií (IPO)
Přestat sledovat
Potraviny
Přestat sledovat
Kofola ČeskoSlovensko
Přestat sledovat
16. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat
14. 1. 2021 6:48
El-Erian: Na akciovém trhu je racionální bublina, růst výnosů dluhopisů ale vysílá varovný signál
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké státní dluhopisy
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
13. 1. 2021 13:04
Úpadek dolaru? Vlhký sen Rusů se hned tak nenaplní, vedle ekonomiky pozici americké měny drží i mocenský význam USA
Americký dolar
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat