US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,79 %
NASDAQ+1,15 %
DOW JONES+1,01 %
PX+0,74 %
ČEZ+0,31 %
NVIDIA+2,21 %

České silnice a dálnice vs. hospodářský růst: Investice by se vyplatily

Geografická poloha a exportní zaměření České republiky kladou velké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost. Tím spíše, když ve struktuře českého průmyslu prominentní pozici zaujímá výroba automobilů. Téměř ironicky v tomto kontextu působí skutečnost, že se právě v Česku autem nejezdí zrovna dobře. Kvalita silnic řadí ČR podle studie Světového ekonomického fóra celosvětově na 68. místo, tedy na úroveň Pákistánu, a v rámci EU je šestá nejhorší. Hůře jsou na tom v unii vesměs ekonomicky slabší země z bývalého východního bloku a Malta.

Redakce IW
Redakce IW
12. 8. 2019 | 18:00
Česká republika
  • V mezinárodním srovnání kvalita silnic v ČR zaostává (v EU je 6. nejhorší) a situace se v čase nezlepšuje.
  • Posun v indexu kvality silniční sítě o jeden bod by podle vzoru Polska vyžadoval výdaje v objemu zhruba 2,65 % HDP ČR (132 miliard Kč). Za tuto částku by bylo možné postavit přes 850 km dálnic, a tím kompletně dokončit jejich plánovanou síť v zemi.
  • Špatné silnice stojí Česko miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase.
  • Státy s nekvalitní infrastrukturou zaostávají za těmi s kvalitnější sítí.
  • Dobudování dálniční sítě by mělo potenciál zvýšit český HDP na obyvatele v dolarovém vyjádření vztaženém k roku 2010 o více než 6 %. Za předpokladu neměnných cenových hladin bychom v ekonomické úrovni (HDP na hlavu podle parity kupní síly) předstihli Španělsko.
  • České investice do silniční sítě soustavně zaostávají za průměrem zemí EU i V4.
  • Ve srovnání s podobnými státy vznikl České republice za období let 2010-2017 investiční dluh přes 120 miliard korun. Vyjádřeno v kilometrech dálnic? 800!
  • Napojení na dálniční síť výrazně pomáhá chudším regionům v přibližování se k průměrné ekonomické úrovni země. Důkazem jsou české Ostravsko a polské Dolnoslezsko.

Zdroj: Raiffeisen Bank

Česká ekonomikaČeská republikaDopravaInfrastrukturaStavebnictví
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh