Luxusní značky: Pomalejší růst a záchranný kruh digitalizace

Sto největších společností vyrábějících luxusní zboží utržilo ve fiskálním roce 2019 celkem 281 miliard dolarů, tedy o 8,5 % více než o rok dříve. Růst tržeb ale zpomalil, v roce 2018 totiž dosáhl 10,8 %. U poloviny ze sta největších firem rostly tržby v roce 2019 dvouciferným procentuálním tempem, přičemž nejlepší výsledek si připsala kolébka módy Francie, kde tržby luxusních značek vzrostly o více než 15 %.
Globální studie Deloitte Global Powers of Luxury Goods analyzuje mimo jiné i aktuální vliv pandemie na trh s luxusem. Téměř všechny akce a přehlídky, které byly plánované na rok 2020, organizátoři odsunuli na později, případně proběhly v on-line formátu. Během první poloviny roku 2020 vzrostl mnohonásobně také on-line prodej luxusních značek. V dubnu vzrostl meziročně o 209 %. Mnoho společností proto začalo více investovat do digitalizace a on-line prodeje. Velký propad hlásí společnosti prodávající duty-free zboží, zejména na letištích.
Byznys s luxusním zbožím se letos transformoval, protože musel. Pandemie akcelerovala ve firmách dosud jen postupné změny a přechod na digitální kanály. Například Prada začala spolupracovat s čínským internetovým gigantem Alibaba a nabízet své zboží na jeho webovém portálu Tmall. Dolce & Gabbana zase vytvořila pro své zákazníky vlastní video butiky. Tyto inovace pomáhají společnostem snižovat dopady aktuálních restrikcí, uzavření prodejen a důsledky minimálního turistického ruchu v letošním roce.
Luxusní značky se více než kdy jindy snaží vytvořit se spotřebiteli pevnější vazbu a reagují na aktuální společenské trendy. Akcentují proto ve svých kolekcích stále více téma udržitelnosti a investují do "zelených" technologií. To vše je pro spotřebitele stále podstatnější. Pro mileniály a generaci Z, kteří by měli v roce 2025 tvořit až polovinu zákazníků luxusních domů, jsou životní prostředí, recyklované materiály a minimální uhlíková stopa důležitými kritérii při nakupování a klíčoví hráči odvětví luxusního zboží tento aspekt nepodceňují.
Když se podíváme na konkrétní společnosti a jejich pořadí v globálním žebříčku výrobců luxusního zboží za rok 2019, stále s náskokem kraluje skupina LVMH. Ta utržila v roce 2019 přes 37 miliard dolarů. O jednu příčku si v žebříčku top deseti společností polepšily skupiny L'Oréal, Chow Tai Fook Jewelry Group Limited a PVH Corp. Pokles tržeb v první desítce zaznamenala pouze Swatch Group. Již třetím rokem zůstávají společnosti na prvních deseti příčkách stejné a jejich podíl na celkových tržbách je zásadní.
I když nejvyšší tržby zaznamenaly v roce 2019 sektory smíšeného luxusního zboží a šperků a hodinek, největší zastoupení má odvětví oděvů a obuvi. Řadí se do něj více než třetina ze sta firem umístěných v žebříčku. Průměrná hodnota firmy ze sta největších společností s luxusem je aktuálně 2,81 miliardy dolarů. Ve Francii, kde sídlí devět z nich, je ale průměrná hodnota společnosti téměř 9 miliard dolarů.
LVMH má největší zastoupení také v ČR. Značka Louis Vuitton byla i v roce 2019 nejúspěšnější a ve vlajkové prodejně v Pařížské ulici dosáhla 16% meziročního růstu. Tím její obrat v roce 2019 přesáhl magickou miliardu korun. Obdobně zajímavý růst poptávky zaznamenaly loni také další značky, které mají své butiky v srdci luxusních nákupů v Pařížské ulici, tedy Christian Dior, Rimowa, Cartier, Prada nebo Jimmy Choo.
Zdroj: Deloitte