US MARKETOtevírá za: 6 h 32 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Evropský maloobchod se zotavuje. Luxus ale čeká na kupce (nejen) z Číny

Evropa se začíná oklepávat z dopadů omezení pohybu lidí kvůli pandemii koronaviru. Data naznačují oživení v rámci maloobchodu, jednoho z nejvíce zasažených odvětví. U luxusního zboží je ale kvůli absenci čínských turistů, kteří zajišťují velkou část poptávky v tomto sektoru, nejbližší výhled nejistý.

Údaje z evropského maloobchodu vyznívají nadějně. Pokles počtu návštěvníků obchodů se zmenšuje, zbývá ale ještě zjistit, co bude následovat po uvolnění pohybu. Budou lidé dále pouze nakupovat, co po mnoho týdnů nemohli, nebo si budou nadměrně kompenzovat předchozí omezení? Zejména maloobchodní prodej se hned v prvních několika týdnech po opětovném otevření ekonomik Německa nebo Švýcarska zotavil rychleji, než se očekávalo.

Poptávka po luxusním zboží ochabuje, turisté chybějí

Na rozdíl od maloobchodu je krátkodobý výhled na poptávku po luxusním zboží v Evropě méně jistý kvůli nepřítomnosti čínských, ale i jiných turistů v Evropě. Čínský sklon k nakupování luxusního zboží je bezprecedentní a tamní turisté představují asi 50 % kupujících luxusního zboží v Evropě. Vzhledem k tomu, že čínští turisté zůstávají doma a utrácejí tam, výrazně vzrostla poptávka po luxusu přímo v Číně. Naproti tomu jsou mnohé luxusní obchody v Evropě v centrech módy, jako jsou Milán a Paříž, opuštěné kvůli obavám z druhé vlny epidemie a závažnosti globální recese.

"Jakmile se ekonomiky začnou normalizovat, očekáváme posun v chování spotřebitelů. Ti se obávají recese a nejistoty zaměstnání, a tak pravděpodobně více šetří a méně utrácejí. Pokud nakupují luxusní zboží, pravděpodobně se rozhodnou pro zavedené značky a klasické modely, které byly navíc eticky vyrobeny. Mileniálové, kteří jsou motorem růstu posledních pár let, mohou být méně stálí než starší zákazníci. Přechod na on-line nákupy byl pak krizí jen urychlen," říká Aneta Wynimko, portfoliomanažerka fondu Fidelity Global Demographics.

V reakci na měnící se chování spotřebitelů módní dům Gucci nedávno uvedl, že jeho kolekce budou mít delší životnost. V zásadě budou "bez sezóny", protože se snížil počet každoročně pořádaných přehlídek z pěti na dvě. Mezitím vzrostla poptávka po ležérním stylu kvůli množství lidí pracujících z domova. Tento zájem pravděpodobně zůstane silný i po krizi. Očekává se také růst poptávky po zdravotních a wellness produktech. Ta ostatně již v posledních měsících zaznamenala nárůst.

Boj o tržní podíl

V maloobchodě sice roste poptávka, stále však panuje nejistota ohledně tempa zotavení ekonomiky. Co bude znamenat větší přesun do on-line prostředí? Bude chuť se oblékat podle poslední módy ve světě, kde vládne snaha o sociální distanc? Přebytek zásob a slevové akce budou v krátkodobém až střednědobém horizontu v sektoru luxusního zboží působit jako protivítr.

Za uplynulých 12 měsíců si luxusní značky vedly lépe než celé odvětví maloobchodu, byly poháněné poptávkou z Číny. A i přes velice nejistý výhled by měly krizi ustát bez větších problémů. "Tyto firmy mají obvykle silné rozvahy, vysoké marže, a co se týče zásob, stojí si rovněž lépe díky flexibilnějším dodavatelským řetězcům. Lídři odvětví toho využili k dalšímu posílení pozic. Kladou větší důraz na udržitelnost svých dodavatelských řetězců a své fungování. To zapadá do toho, co spotřebitelé chtějí, tedy trvanlivé, udržitelné výrobky, které mají hodnotu i při dalším prodeji. Proto nadále preferujeme některé ze zavedených značek, které se ukázaly jako nejodolnější a rychle se zotavují," doplňuje Aneta Wynimko.

Hledáte příležitosti na evropském akciovém trhu? Zkuste GRANOLAS

Hledáte příležitosti na evropském akciovém trhu? Zkuste GRANOLAS

Zdroj: Fidelity International

Evropská ekonomikaEvropské akcieLuxusMaloobchod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa