Baterie do elektromobilů vyrábí hlavně Čína, investuje i do továren v Evropě
Investice do výroby baterií v poslední době výrazně rostou v důsledku přechodu automobilového průmyslu od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům. Členské země Evropské unie letos definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut v EU. Nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory, dojezd na jedno nabití u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 600 kilometrů.
Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou mít podle odhadů do roku 2025 továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny (TWh) za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa. K výrobě baterií do elektromobilů se využívá zejména lithium a kobalt, který je považován za kov budoucnosti, jeho těžba ale představuje ekologickou zátěž. Čína má v současnosti podle odhadů pod kontrolou 75 procent světových zpracovatelských kapacit lithia a 50 procent kobaltu a podle předpovědí agentury Bloomberg si patrně udrží vedoucí postavení ve výrobě baterií v příštích pěti letech.
V České republice jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci, malé množství pak ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Podle studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí by více než pětina lithia a také přes 60 procent kobaltu potřebného k výrobě baterie mohla v roce 2035 pocházet z recyklace.
Expandovat ve výrobě baterií hodlá také Evropa, jednotlivé státy nyní nabízejí různé pobídky, aby toto odvětví nastartovaly. Naléhavější záležitostí se to stalo, když Spojené státy loni schválily zákon o snížení inflace za 430 miliard dolarů (9,9 bilionu korun), který zahrnuje velké daňové dotace na snížení emisí uhlíku a zároveň na podporu místní výroby. Na starém kontinentě ale zatím investují do výstavby továren na baterie především čínští a jihokorejští výrobci.
Podle údajů agentury Bloomberg v roce 2022 vyrobila Čína bateriové články o kapacitě 893 GWh, což tvořilo téměř 77 procent celkové světové kapacity. Za ní se umístilo Polsko s kapacitou 73 GWh (6,3 procenta) a Spojené státy 70 GWh (šest procent). Do roku 2030 by se na evropském kontinentě mělo postavit skoro 50 továren na lithium-iontové baterie, tzv. gigafactory. Největší celkovou výrobní kapacitu baterií by mělo podle plánů mít Německo, kde se připravují projekty s kapacitou 498 GWh, následuje Maďarsko (224 GWh) a Norsko (136 GWh).
Zdroj: ČTK