US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500-0,56 %
NASDAQ-1,09 %
DOW JONES-0,30 %
PX+0,31 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Investice do umění: Marže nula až desítky procent

Každý, kdo by chtěl investovat do umění, se musí připravit na nemalé náklady při nákupu, držení i prodeji díla. Spekulovat na krátkodobý zisk je riskantní. Při nákupu uměleckého díla v galerii nebo antikvariátu je potřeba počítat s marží, která se připočítává k vlastní ceně. Může být 10 či 20, ale i více procent. Výhodou je, že se s obchodníkem dá vždy vyjednávat.

Každý obchodník má také svou strategii stanovení cen, kterou ovlivňuje celá řada faktorů – například jaké postavení má na trhu, jakého by chtěl dosáhnout, jaký má vztah k autorům, které nabízí, zda má výhradní právo, nebo ho chce u umělce teprve prosadit. Některé galerie zase mají určitý okruh klientů a snaží se shánět díla podle jejich přání, vkusu a peněženky. Jiné zase sbírky svých zákazníků rozprodávají, a pak cenu ovlivňuje přání prodávajícího.

Kdo nakupuje v aukcích, většinou věří, že tam dosáhne skutečné tržní ceny vytvořené na základě nabídky a poptávky. Každopádně i aukční obchody si k vydražené ceně připočítávají marži. Je uvedena v aukčních podmínkách a pohybuje se od 15 do 20 %, ovšem ani to nemusí platit vždy. Některé aukční síně v zahraničí mají tak složitý systém různých zvýhodnění a slev pro stále klienty, že se o pevné provizi ani nedá mluvit.

Veletrh nebo ateliér

Umělecká díla je možné nakupovat na veletrzích umění, kde se během několika málo dnů na jednom místě soustředí obrovská nabídka i poptávka. Marže zde bývají o něco vyšší než v galeriích, protože do nich obchodníci musejí promítnout své náklady na účast, převoz děl, pojištění a podobně. Přesto se veletrhy těší stále větší popularitě, zřejmě kvůli atmosféře, která na nich panuje.

Kupující se zde setkávají, povídají si i poslouchají, chlubí se a spekulují. Snadněji podléhají davové psychóze. Když si něco koupí jeden, musí ho mít i ten druhý, ať to stojí, co to stojí. V poslední době obchody uskutečněné na veletrzích stimulují růst cen podobně jako výsledky dosažené ve veřejných aukcích.

Tento druh prodeje uměleckých děl dorazil už i do Česka. Například v pražském Mánesu proběhne letos již 10. Veletrh moderního umění Art Prague.

Nejlepší by bylo nakupovat díla od současných umělců přímo u nich v ateliéru. Jednak je to většinou mnohem levnější, protože neplatíme žádnému zprostředkovateli, a za druhé máme jistotu, že nejde o padělek, což je k nezaplacení. Dostat se k umělcům však nebývá lehké. Většina z nich chce na tvorbu klid, někdy rovnou žijí někde na venkově nebo v ústraní. Exkurze většinou nemilují. Někteří ani sami neprodávají, protože se uspali galerii nebo agentovi, případně z jiných důvodů.

Průběžné a prodejní náklady

S určitými náklady je potřeba počítat často i v průběhu držení uměleckých děl. Musíme je mít v takovém prostředí, aby se nepoškodila, neznehodnotila, nebo je někdo nezcizil. Ne každý si může dovolit vlastní galerii s ostrahou nebo klimatizovaný depozitář. V bytě či rodinném domě je nutné třeba zejména pro nákladnější obrazy vytvořit odpovídající podmínky, objekt zabezpečit a případně pojistit, a to není levné.

Další náklady na nás čekají, když chceme investici do umění "zlikvidnit", tedy prodat. V galerii nebo v aukci nás čeká znovu marže jako při nákupu. Musíme počítat ještě s odměnou autorovi za opětovný prodej jeho uměleckého díla, pokud jsme za něj utržili více než 1 500 eur.

Majetková práva autora trvají po dobu jeho života a 70 let po jeho smrti. V praxi to vypadá tak, že část odměny si strhne obchodník z prodejní ceny a část uhradí ze své provize.

Pokračování článku najdete na serveru Finexpert.cz

Investiční alternativyInvestováníUmění
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio