US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,00 %
NASDAQ+0,55 %
DOW JONES-0,16 %
PX+err %
ČEZ-0,08 %
NVIDIA+3,02 %

Není valuace jako valuace aneb Proč se na veřejném a privátním trhu platí jinak

Mimo burzovní svět nejsou výjimkou firmy, jejichž akcie jsou oceněny na 10-100násobku tržeb. Jsou tyto privátní společnosti nadhodnocené, nebo jsou naopak podhodnocené akcie veřejně obchodovaných firem? Jeden z výroků by měl platit, když uvážíme rozdílné valuace obou kategorií. Nebo je to ještě jinak?

Redakce IW
Redakce IW
7. 10. 2015 | 16:30
Ocenění

Extrémně vysoké valuace bývají charakteristické pro rané stádium podnikání, tedy pro svět start-upů. Například firma, která má letos tržby 2 miliony USD a za rok už prodá zboží za 20 milionů USD, si vysoké ocenění jistě zaslouží. Investoři budou ochotni za její budoucí růst zaplatit klidně 100násobek tržeb. Při 2 milionech USD aktuálních tržeb bude totiž sice P/S 100, v případě budoucích 20 milionů USD ale už jen 10. A i když pak růst firmy zpomalí a další rok vykáže tržby už (jen) 100 milionů USD, bude moct být investor spokojený, protože vlastně nakoupil s očekávaným P/S 2.

U firem, které nejsou veřejně obchodované, je tento fenomén docela častý, proto je také oceňování rychle rostoucích start-upů tak obtížnou disciplínou. Prvotní valuace může být naprosto irelevantní. Záleží hlavně na tom, na jaké úrovni se ustálí výstup firmy (tržby jsou v tomto případě nejvhodnějším ukazatelem) poté, co počáteční růst firmy zpomalí a jeho tempo se normalizuje. V době nákupu investor nakupuje čistou současnou hodnotu budoucího cash flow.

Private equity investoři podstupují vysoká rizika a kupují takzvaně zajíce v pytli. Sázejí na to, že se firmě, na niž vsadí, podaří uspět a naplnit velká očekávání. Zda byl start-up v době nákupu za vysoké valuace nadhodnocený, se většinou ukáže až s odstupem času.

Prémiové valuace jsou někdy k vidění i u veřejně obchodovaných společností, a to zejména v sektoru IT a internetu. Jak si stály firmy ze segmentů sociálních médií, elektronických tržišť, e-commerce, digitálních médií a her a cestování, ukazuje následující graf. U každého titulu je uveden poměr tržní hodnoty podniku pro rok 2016 ve vztahu k P/S.

Poznámka: Většina z veřejně obchodovaných firem není hodnocena pouze na základě ukazatele P/S (násobku očekávaných tržeb). P/S je ale nejčastěji využívaný oceňovací ukazatel u privátních firem. Mezi další důležité ukazatele patří míry růstu zisků, provozních marží nebo volného cash flow.

Jak je patrné z grafu, kromě Facebooku žádná ze sledovaných na burze obchodovaných společností nedosáhla na více než desetinásobek očekávaných tržeb. Dokonce i LinkedIn a Twitter ze segmentu sociálních médií se obchodují jen na 5-6násobku.

K prémiovým valuacím mají tendenci také kvalitní internetová tržiště. Kolem 8násobku očekávaných tržeb mají například Lending Club a Just-Eat. Většina ostatních tržišť se ale drží v pásmu 3-6násobku, jako například Angie's List a Care.com.

Firmy z oblasti e-commerce se obchodují naopak velmi levně. Vzhledem k nízkým maržím a ostatním problémům mají valuace kolem 0,5-2násobku očekávaných příjmů. Jediný FitBit trochu vybočuje, chová se nyní podobně jako akcie společnosti GoPro po IPO (jejich ocenění ale následně také kleslo na rozumnější úrovně).

Segment digitálních médií a her se značně liší různými byznys modely. Valuace se zde pohybují v pásmu 1-6násobku. Dominantní průmysloví hráči s monopolistickými tendencemi se obchodují s vyššími násobky (Google, Activision, EA). Podobná pravidla platí i v segmentu cestování (viz prémiové valuace Priceline a TripAdvisor).

Z pohledu na vývoj tržeb je zřejmé, že si rychle rostoucí a inovativní společnosti na nových, zajímavých trzích zaslouží prémii. Zůstává ale otázkou, jak velkou.

I mnohé z veřejně obchodovaných společností se měly tendenci obchodovat vysoko nad 10násobkem očekávaných zisků. Bylo tomu tak proto, že na burzu vstoupily velice brzy a jejich růstové míry dosahovaly daleko vyšších hodnot než v současnosti.

Valuace přirozeně během životního cyklu firmy klesají s tím, jak se daří plnit velká očekávání, která do ní investoři vkládali v počátcích.

Dalším z důležitých ukazatelů je marže EBITDA. Také tento ukazatel ziskovosti dokáže odhalit, proč si některé společnosti zasluhují vyšší ocenění než ostatní. Podívejte se na Facebook, Google a Priceline, kterým se dařilo "nepálit tolik hotovosti" v době, kdy byly ještě start-upy.

Zdroj: Mahesh VC

Byznys a podnikáníOceněníPonaučení pro investoryPrivate equity
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh