US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,11 %
NASDAQ+0,34 %
S&P 500+0,22 %
ČEZ-1,39 %
KB-0,49 %
Erste+0,00 %

Jak vydělat první miliardu? 5 zlatých dolů nováčků v žebříčku Forbes

Když přijde řeč na boháče, vybaví se vám určitě žebříček miliardářů, který každoročně sestavuje magazín Forbes. Jak se dopracovali ke svému jmění?

Někteří samozřejmě už nějaký ten milion do vínku dostali od svých rodičů, ale pak je tu řada těch, kteří se na seznam magazínu Forbes dopracovali vlastním úsilím. Kde ve světě bylo v poslední době možné najít nejziskovější příležitosti?

Peníze se v minulosti vyplácelo investovat do oblasti telekomunikací, technologií a nízkonákladového maloobchodu. Když ale někteří boháči jako například Carlos Slim, Michael Dell a Sam Walton začínali, jejich okolí považovalo jejich plány za čiré bláznovství.

Kdo všechno se v poslední době připojil do milionářského klubu a jaké si od nich můžeme vzít lekce?

Převažují lidé, kteří chytli příležitost "za pačesy" a přišli s novým obchodním modelem nebo objevili nový tržní segment. Zkrátka ti, kteří mají ty nejlepší nápady a správně odhadnou směr, kam se trh v příštích letech může ubírat. Na druhou stranu v žebříčku jsou i tací - jako bratři Bulgariovi -, kteří měli jen z pekla štěstí.

1. Móda

V módním průmyslu se vždy točilo hodně peněz. V posledním roce ale lepší distribuce, chytrý marketing a větší konsolidace umožnily několika vlastníkům módních značek připojit se k seznamu miliardářů. Byl to například Renzo Rosso, autor džínsů Diesel, který si zajistil miliardářskou příčku po uvedení značek Maison Martin Margiela a Viktor & Rolf, Paolo a Nicola Bulgariovi, Domenico Dolce a Stefano Gabbana a vnuk francouzského kosmetického magnáta Bris Rocher.

Druhou nejmladší americkou miliardářkou se stala designérka Tory Burch, brzy ji ale nejspíše dotáhne majitelka značky Spanx Sara Blakely, která přišla s tvarovacím oblečením pro ženy a muže.

2. Maloobchodní řetězce

Není tajemstvím, že sázky na retailové společnosti jako Walmart, Target a Dollar General vždy dobře fungovaly v recesi. Lidé rádi utrácejí za věci, "které moc nestojí". Největším miliardářem v tomto segmentu je španělský magnát Amancio Ortega, majoritní vlastník Inditexu, jedné ze světově největších oděvních značek. Tím, jak se Zara - jeho hlavní značka - tlačí na americký trh, je Ortegova pozice stále silnější.

Cestu do žebříčku magazínu Forbes si našli také Andres Povlsen, vlastník dánského retailového řetězce Bestseller, nebo Edward Stack, šéf Dick's Sporting Goods.

3. Dolary se "válejí" mimo USA

Řada nových miliardářů se v poslední době "vyrojila" mimo USA. Zmínit lze například Fernanda Belmonta, který se na seznam připojil v čele kosmetické Yanbal International zažívající boom v Latinské Americe. Belmont ale není zdaleka jediným neamerickým miliardářem v letošním žebříčku Forbesu. Ind M.A. Yusuff Ali se na něj dostal jako šéf LuLu Group, jednoho z nejvíce rostoucích retailových řetězců na světě (pozor na záměnu s Lululemon Athletica, jeho zakladatel Chip Wilson je na seznamu také, ale jde o zcela odlišné společnosti).

Z dalších neamerických miliardářů jmenujme například majitelku čínské šperkařské společnosti NeoGlory Zhau Xiaoguang, která prodává své šperky v tisícovce obchodů po celé Číně.

4. Farmaceutika

Růst farmaceutického sektoru nepřekvapí nikoho, kdo v posledních letech věnuje pozornost demografii. Nový izraelský miliardář Mori Arkin prodal rodinnou farmaceutickou firmy za podíl ve větší firmě (zaměřené rovněž na léky), která je značně diverzifikovaná díky investicím do dalších zdravotnických firem. Jihoafrický miliardář Stephen Saad jde podobnou cestou - jeho firma Aspen Pharmacare je největším farmaceutickým koncernem na burze v Johannesburgu.

5. Kreativci

Facebook a ti druzí. Co dodat? Tento trend je stále v kurzu. Pokud se podnikatelům daří přivést uživatele blíže k informacím a poskytnout jim nástroje k vytváření vlastního obsahu, cestu do světového žebříčku miliardářů mají stále otevřenou (jako například Arkady Volozh, zakladatel ruského vyhledávače). Inspiraci lze čerpat i od Číňana Leie Juna, který se k 1,75miliardovému bohatství dopracoval jako šéf Xiaomi, jedné z nejrychleji rostoucích čínských firem zaměřených na chytré telefony.

Trend kreativců ale pokračoval také v USA. Jedním z nejčerstvějších miliardářů je Nicholas Woodman. Do žebříčku se dostal, když byla jeho firma GoPro ohodnocena 2,25 miliardy USD. Firma vyrábí přenosné kamery, které umožňují fandům extrémních sportů nahrávat a sdílet své adrenalinové zážitky.

Zdroj: Dailyfinance.com

BohatstvíNejbohatší investoři a byznysmeniPonaučení pro investory
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

20 nejvýnosnějších amerických akcií za 40 let a investorská lekce k nezaplacení

20 nejvýnosnějších amerických akcií za 40 let a investorská lekce k nezaplacení

3. 6.-Andrej Rády
Akciový trh