US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

15 firem z S&P 500, které budou nejvíce trpět evropskými problémy

Evropské dluhové problémy, hlavně pak škrty ve výdajích vlád, škodí firmám. A nejen evropským. Analytici ze Citigroup nedávno vytvořili žebříček firem z indexu S&P 500, které mají silnou expozici na evropských, afrických a středovýchodních trzích. Region je pro většinu těchto společností klíčový a prohlubující se problémy jim mohou do budoucna hodně uškodit. Firmy jsou seřazeny podle podílu tržeb z uvedených regionů na svých celkových tržbách.

Carnival

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 39 %

Firma, která nabízí zájezdy a výlety na lodích. Carnival zvýšila kapacitu svých severoamerických značek v Evropě o 25 procent. To je oproti minulému roku nárůst o 8 procent. O dříve populární destinace jako Egypt nebo Tunisko je v poslední době výrazně menší zájem.

Electronic Arts

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 39 %

Electronic Arts byla v oboru počítačových her evropskou jedničkou. Svůj podíl v segmentu her se jí zde podařilo zvednout o 20 %.

Pall

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 39 %

Společnost Pall se zabývá výrobou filtrů, které se používají téměř ve všech odvětvích průmyslu. Působnost a vliv firmy v Evropě se od roku 1990 neustále zvyšuje. V roce 2009 představoval evropský trh celých 40 % celosvětových tržeb.

AON

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 39 %

AON je největší poskytovatel pojištění ve Velké Británii. Firma navíc v budoucnu hodlá expandovat mimo Ostrovy.

McDonald's

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 40 %

Firma má v Evropě silné zastoupení. Jedinou ztrátou zůstává Island, ze kterého se McDonald's stáhla v říjnu 2009 kvůli obtížné ekonomické situaci.

Autodesk

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 40 %

Firma se specializuje na počítačový software. Nákupem firem Compass Systems, Robobat a Realviz v uplynulých šesti letech se jí podařilo posílit svou pozici na evropském trhu.

Apache

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 41 %

Firma, která těží ropu především v Severním moři. Zasáhlo ji proto mimo jiné zvýšení ropných daní právě ze Severního moře.

Owens-Illinois

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 41 %

Firma se v roce 2004 stala největším výrobcem skleněných obalů v Evropě. Owens-Illinois podniká v 11 zemích Evropy včetně Španělska, Francie, Německa a Velké Británie.

Priceline

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 45 %

Priceline má téměř 50% na trhu s hotelovými rezervačními systémy. Analytici vidí další vývoj firmy nevalně. Celý sektor totiž zpomaluje.

Flowserve

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 46 %

Flowserve se pohybuje na poli výroby tekutých paliv pro tryskové motory, kontrolních produktů a servisu. V Evropě se firmě podařilo v minulých letech upevnit pozici a i do budoucna na zdejší region chce sázet.

Intercontinental Exchange

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 47 %

Celých 50 % světového obchodu s ropou a jinými ropnými produkty probíhá právě na ICE Europe. Expozice do Evropy by měla v budoucnu ještě vzrůst.

Harman International

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 60 %

Firma se stará o design, výrobu a prodej elektronických pomůcek. Má velmi silné zastoupení v Evropě, kde dodává audiosystémy do automobilů.

First Solar

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 60 %

Solární byznys dostal v Evropě velkou ránu, když se Itálie rozhodla prověřit rozsah a formu nových solárních projektů. Firmě to pozastavilo mnoho projektů a podepsalo se to na hospodaření. Italský trh totiž zaujímá 13 % celkových tržeb za rok 2010.

Newmont Mining

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 65 %

Firma je jedním z největších producentů zlata na světě. Těží hlavně v Nevadě, Indonésii, Austrálii, na Novém Zélandu, v Ghaně a Peru.

Coca-Cola Enterprises

Expozice v Evropě, na Středním východě a v Africe: 100 procent

Coca-Cola Enterprises vyrábí téměř všechny produkty Coca-Coly V Evropě. V prvním čtvrtletí utrpěla 12% propad čistého zisku, tržby naopak rostly. Společnost je exkluzivním výrobcem produktů Coca-Cola ve Francii, Velké Británii, Lucembursku, Holandsku, Norsku a Švédsku.

Zdroj: Business Insider

Dluhová krizeEurozónaPIIGSSvětové akcieTržbyZisky
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie