Morningstar: Toto je 16 akcií na drsné časy

Analytici ze společnosti Morningstar sestavili seznam 16 akcií firem, které by měly i v současných náročných podmínkách obstát. Jde o vysoce kvalitní společnosti s předvídatelným cash flow (i když co je nyní předvídatelné) a jen mírným zadlužením.
V době, kdy jsou lidé doma, děti nechodí do školy, vedle práce z domova se udržují v chodu jen nejdůležitější provozy a necestuje se ani nechodí za zábavou, je zřejmé, že ekonomiku čeká hluboký propad, jehož délku nebo míru odhadovat je velice složité a hlavně předčasné.
Podle Morningstar se ale najdou firmy, které mohou z hospodářských problémů vyjít se ctí. Jde především o společnosti s jasnou konkurenční výhodou v podobě stability byznysu, nečelí kromě samotné pandemie žádným výrazným rizikům, jsou málo zadlužené a mají za sebou solidní historii hromadění kapitálu (kvalitní vedení, chcete-li).
Anheuser-Busch InBev
Podle Morningstar má pivovarnická skupina velkou výhodu v oblasti nákladů a v mnoha zemích je největším, někdy až téměř monopolním hráčem na trhu.
zdroj: Finance Google
Clorox
Vedle toho, že firma vyrábí dezinfekce, a stala se tak jedním z vítězů uplynulých týdnů, je skladba produktů pro domácnosti ukázkou defenzivního byznysu.
zdroj: Finance Google
Coca-Cola
Stálice konzervativních portfolií se rozvíjí v segmentech vody a energetických nápojů. Silné postavení na trhu se sycenými nápoji ani není potřeba zdůrazňovat.
zdroj: Finance Google
Colgate-Palmolive
Zubní hygiena (32% podíl na trhu s pastami) je vlajkovou lodí firmy, prací prášky, čisticí prostředky doplňují mix, bez kterého si naši civilizaci už příliš neumíme představit.
zdroj: Finance Google
Diageo
Jeden z největších výrobců alkoholických nápojů má stabilní pozici na globálním trhu.
zdroj: Finance Google
Dominion Energy
Dodavatel energií čerpá stabilitu příjmů ze silně regulovaných segmentů zemního plynu a elektřiny.
zdroj: Google Finance
Johnson & Johnson
Výrobce široké škály hygienických a zdravotnických produktů je dalším příkladem defenzivního byznysu.
zdroj: Google Finance
McCormick & Co
Výrobce koření má zhruba 20% podíl na globálním trhu a v posledních letech provedl několik vhodných akvizic.
zdroj: Google Finance
Nestlé
Konkurenční výhoda v oblasti nákladů a silná pozice v mnoha velkých maloobchodních řetězcích jsou ozdobou byznysu velké potravinářské firmy.
zdroj: Google Finance
Novartis
Firma má silnou pozici v řadě segmentů výroby léčiv. Některé končící patenty budou vyváženy jinými oblastmi, v neposlední řadě i silným vývojem nových léků.
zdroj: Google Finance
PepsiCo
Kde je Coca-Cola, bývá i Pepsi. Navíc má v produktovém mixu další, pro tržby velice významné segmenty, například chipsy Lays.
zdroj: Google Finance
Pfizer
Velikost dává firmě jednu z největších konkurenčních výhod v oblasti úspor z rozsahu. Po slabších letech v oblasti nových léků navíc Pfizer završuje výzkum některých nových preparátů.
zdroj: Google Finance
Procter & Gamble
Produkty v segmentech osobní spotřeby, péče o domácnost a hygieny jsou (opět) zárukou defenzivnosti byznysu společnosti.
zdroj: Google Finance
Reckitt Benckiser Group
Potřeby pro domácnost, zdravotnické pomůcky, potraviny. Pro náročné burzovní časy ideální mix.
zdroj: Google Finance
Roche Holding
Tržní lídr v biotechnologiích i diagnostice.
zdroj: Google Finance
Unilever
kde je Procter & Gamble, bývá také Unilever, chtělo by se říci. Výhody má především v oblasti nákladů a silné pozice v maloobchodních řetězcích.
zdroj: Google Finance
Zdroj: Morningstar