Halloweenský indikátor: Naděje pro akciový trh?

Některá burzovní přísloví vycházejí z historického pozorování vývoje akcií během jednotlivých období roku. V dnešních dnech začíná podle tzv. halloweenského indikátoru nejlepší období pro akcie, které je prověřené 318letou historií obchodování na akciových trzích.
Někteří investoři však burzovnímu almanachu nevěří. Například letos v žádném případě neplatilo známé úsloví "Sell in May and go away". Mají důvod zpochybňovat takzvaný halloweenský indikátor?
Profesor Ben Jacobsen z Masseyské univerzity na Novém Zélandu pečlivě analyzoval měsíční výnosy na britském akciovém trhu až do roku 1693. Podle studie, kterou nazval Sezónnost na trzích reálná aneb perspektiva tří století je halloweenský indikátor jediný, který funguje po tři století.
Studie sice nepotvrdila, že by tento indikátor fungoval rok co rok, ale na rozdíl od jinak zažitých burzovních přísloví, například "lednového efektu" (první měsíc v roce patří na vyspělých trzích k tradičně nejziskovějším) nebo "Sell in May and Go Away" (v květnu je rozumné akcie prodat a vrátit se zpátky na trh nejdříve na podzim) je jeho otisk v historii burzovního obchodování největší.
Podle statistiky nákup akcií v tomto období v 71 % případů při dvouletém investičním horizontu překonal výkonnost celého trhu. Při pětiletém horizontu dokonce v 82 % a při nákupu na základě halloweenského indikátoru a následného desetiletého držení akcií investoři překonali trh v úžasných 92 % případů.
Historie se nemusí opakovat. Příkladem je období posledního medvědího trhu, kdy nákup akcií na podzim roku 2008 a držení do května 2009 přineslo znehodnocení investice o 12,4 % (měřeno indexem Dow Jones).
Zdroj: MarketWatch