Komoditní trh nechává na zdravého býka zapomenout

Akciové trhy za sebou mají povedený týden, ale vyhráno určitě nemají. Dokazují to mimo jiné propad cen mědi a skomírající aktivita v námořní dopravě.
Hlavním akciovým indexům v USA se zatím nedaří atakovat historická maxima, odrážejí se od rezistencí vytvořených v posledních měsících. Možná důležitějším ukazatelem konce býčího trendu ale mohou být tržní indikátory ukazující na slábnoucí světovou ekonomiku, konkrétně ceny mědi a akcií společnosti DryShips.
Ryba na suchu
Společnost DryShips poskytuje služby v sektoru dopravy sypkých materiálů a ropy a její výdělky závisejí také na přepravních sazbách, které se odrážejí v Baltic Dry indexu. Ten sleduje aktivitu v námořní přepravě a v poslední době se dostal na nejnižší hladinu od letošního února, kdy spadl nejníže za 30 let. Po dočasném růstu souvisejícím s očekáváním čínského oživení se index opět propadá na minima.
Silná korelace s indexem a propad cen komodit znamenají také poklesy ceny akcií společnosti DryShips, která za poslední rok ztratila přes 90 % hodnoty. Mimochodem, před krizí akcie firmy stály přes 100 dolarů.
Doktor Měď je nemocný
K tomu se přidává propad poptávky na trhu s průmyslovými kovy, jako je například měď, která je považována za kvalitní ukazatel zdraví světové ekonomiky. I proto se jí říká "doktor Měď". Od léta 2014 spadla cena kovu o zhruba 60 %. Ustupující globální průmyslová výroba, zejména v zemích východní Asie, má negativní dopad na poptávku po průmyslových kovech a energetických komoditách.
Poklesy cen mědi, akcií DryShips nebo Baltic Dry indexu jsou důkazem toho, že uvolňování měnové politiky nemělo příliš pozitivní vliv na ekonomický růst. Ceny aktiv mohou v nejbližších měsících narůst, ale pokud pro takový růst nebude dostatečný fundamentální základ v reálné ekonomice, každá další rally bude o to více zavánět investiční bublinou.
Na závěr ale krátká poznámka. S tím, že akciové trhy mají možná to nejlepší za sebou, lze souhlasit. Dokazovat to ale na dvou grafech cen, které jsou na minimech, není zrovna směrodatné. Nikde není napsáno, že se měď nebo přepravní společnosti po nějaké době nevzpamatují nebo že nemají to nejhorší za sebou (ano, stejně tak platí, že když cena klesla na minimum, neznamená to, že nemůže klesat dále). Vývoj v Číně možná ukazuje, že lodní doprava i měď na tom nejsou dobře, vyhlídky nejsou optimistické, ale z podobných grafů nevyčteme prakticky nic o tom, co čekat v budoucnu.
Při investování nadále platí, že je potřeba opatrnost. Vybírat by se měly firmy s malými dluhy, zajímavým postavením na trhu a dobrými produkty. Zkrátka ty, které se dokáží se zhoršující se situací na trzích vyrovnat lépe než ostatní.
Zdroj: thestreet.com
Aktuality
