Panika a vy aneb problém příslušnosti k tržnímu stádu v kostce

Následování stáda v životě většinou nevede k ničemu dobrému, natož v investování. Sice to máme v genech, ale když chce někdo být na trhu úspěšný, musí se tomuto dědictví z pravěku vzepřít.
V životě i konkrétně při investování se lidé v kritických momentech mnohdy nechávají strhnout davem. Stejně jako se lidé na letišti nebo na nádraží snaží za každou cenu nacpat do volných vlaků, autobusů nebo letadel, když jim zruší jejich spoje, tak se při korekci na trhu začínají chovat jako nerozumné stádo. Čím jsou ztráty hlubší, tím větší chyby investoři dělají.
- Naslouchají hlasitým oznamovatelům "konce světa" a tržní apokalypsy.
- Zadávají příkazy, z nichž čiší zoufalství. Jako kdyby říkali: "Prodat za každou cenu, hlavně pryč!"
- Iracionálně se přesouvají do hotovosti. "Na akcie bude čas, až se situace uklidní."
- Nešetří penězi za zajištění, ale bohužel až ve chvíli, kdy má jejich portfolio již většinu ztrát za sebou.
- Nesprávnými krátkodobými rozhodnutími hrubě narušují své dlouhodobé plány.
"Když je ucpaná silnice, musíte jet jinudy. Jet stejným směrem jako ostatní může znamenat překážku v dosahování investičních cílů," říká slavný investor Mark Mobius.
Podobně se kdysi vyjádřil také John Templeton. "Nakupovat, když ostatní zklamaně prodávají, a prodávat v době, kdy většina nadšeně nakupuje, vyžaduje velkou odvahu, ale zároveň přináší velkou odměnu."
Jak zvládat paniku?
Jednou z možností, jak vyzrát na paniku, ve které všichni prodávají, je podívat se na situaci v širší perspektivě. Snažit se nesplynout s davem, raději stát mimo hlavní dění. Nakupovat, když všichni panikaří, sice není jednoduché, ale historie již mnohokrát ukázala, že je to řešení vítězů.
Až příště propukne panika, zeptejte se sami sebe, zda je prodej akcií tím, co chcete dělat, a zda je trh místem, kde právě teď chcete být. A pokud zjistíte, že nechcete, vypněte televizi, zakažte si internet, uvařte si něco dobrého a buďte v klidu. Vaše portfolio vám za to časem poděkuje.
Zdroj: tonyisola.com