Jak rozeznat býka od medvěda?

Podle toho, jak si odpovíte na otázku, co stojí za akciovou rally, zjistíte, zda jste býk, nebo medvěd. Ty samé skutečnosti a události je totiž možné vidět různě.
Je pravda, že u rozumných investorů může v určitém okamžiku dojít ke změně postoje, protože není možné být stále býkem či stále medvědem. Určité preference ale máme všichni. Má je i Barry Ritholtz ze společnosti Ritholtz Wealth Management, klasický býk. Vyjmenoval několik nejdůležitějších faktorů, které podle něj stojí za aktuálním býčím trendem.
Globální ekonomická expanze
Nejhorší finanční krize od Velké hospodářské krize je již téměř deset let stará historie. Po pomalém a bolestivém zotavení se ekonomika dostává do fáze, kdy centrální banky normalizují monetární politiku a ekonomický růst a trh práce jsou víceméně v pořádku, takže tvoří solidní základ pro růst cen akcií.
Zisky
Hospodářské výsledky společností jsou klíčovým faktorem pro růst cen akcií. Zisky firem v USA se zlepšují a situace je lepší i na rozvíjejících se trzích, v Evropě a v Japonsku. Když se ostatní věci nemění, rostoucí zisky zpravidla vedou ke zvyšování cen akcií.
Sentiment
Podle Ritholtze byl současný býčí trend donedávna jedním z nejnenáviděnějších v historii. To již neplatí, individuální investoři se vrátili na trh, zejména prostřednictvím indexových nástrojů. Ocenění akcií roste v důsledku zvyšování jejich cen. Mezi lety 1982 a 2000 stál růst ocenění za 75 % zisků na akciovém trhu.
Špatné zprávy v médiích
Když se někdo diví, proč akciové trhy rostou, i když se v médiích objevují katastrofické zprávy, Ritholtz má odpověď. "Zprávy jsou většinou irelevantní," říká. A přidává 5 důvodů:
- Zprávy jsou zastaralé. Jen málo věcí jsou novinky nebo překvapení.
- Rizika existují a vždy existovala. Nejde o novinku z poslední doby.
- Lidé mají tendenci si všímat zejména špatných zpráv. Může za to evoluce, která stojí za vývojem kognitivních funkcí, které hledají hrozby. Dobré zprávy jsou často ignorovány.
- Zprávy vytvářejí neslavnou "zeď starostí", která varuje před trhy, které rostou.
- Špatné zprávy jsou z velké části již započítány v cenách akcií.
Ritholtz k tomu dodává, že hrozivé titulky v médiích zároveň podporují medvědy v jejich přesvědčení.
Měnová politika
Nákupy aktiv ze strany centrálních bank a minimální úroky se pomalu stávají hudbou minulosti, ale trh i tak roste. Prakticky to neguje tvrzení, že za akciovou rally může (jen) kvantitativní uvolňování.
Kapitulace
Trhy, které se propadly na polovinu, jako tomu bylo v letech 2007-2009, znamenají určitý reset, který vytvoří podmínky pro další růst. Optimisté v době propadů trpí, ale díky poklesu cen vznikne základ pro zajímavé nákupy.
Zotavení se z úvěrové krize
Zotavení po hlubokých finančních krizích se může lišit jak na kvantitativní, tak na kvalitativní úrovni. Dlouhé a pomalé zotavení po krizi je normální, takže to, co ekonomika zažívá v současnosti, je vlastně typický scénář.
Valuace
Trhy rostou v očekávání růstu zisků. Akcie v USA jsou sice podle různých měřítek drahé, ale to neznamená, že jejich ceny dále neporostou. Akorát to znamená, že si investoři "půjčují" část zisků z akcií z budoucnosti. Investoři by proto měli snížit svá očekávání ohledně příštích akciových výnosů, to ale neznamená, že býčí trend nemůže pokračovat. 70. léta nás naučila, že levné akcie mohou dále zlevňovat, 90. léta pak to, že i drahé akcie mohou dále posilovat.
FAANG, bitcoin, spekulace
Vliv, jaký mají akcie společností Facebook, Amazon, Apple, Netflix a Google (a také Microsoft nebo PayPal) na celkové zisky indexů, vyvolává oprávněné obavy a spekulace. Technologické tituly vzrostly od roku 1996 do března 2000 o 680 % a bitcoin od začátku letošního roku posílil téměř 18násobně. Zdá se však, že podobné excesy jsou vyhrazeny pouze pro určité segmenty trhu.
Fiskální politika
Daňová reforma, deregulace a návrat amerických firem a jimi vydělávaných peněz do USA patří mezi nejméně významné faktory stojící za akciovou rally. Důkazem je i to, že zisky firem mimo USA rostly od prezidentských voleb v listopadu 2016 rychleji než zisky amerických firem.
Podle Ritholtze bychom mohli pokračovat, protože každý medvěd i býk najde dostatečné množství vysvětlení, jimiž si odůvodní názor v dané situaci. "Zkušenosti říkají, že lidé se stanou býky nebo medvědy až po nákupu nebo prodeji. Jinými slovy, naše přesvědčení jsou obvykle důsledkem toho, jak jsme právě investovali," uzavírá Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg
Aktuality
