Amazon: Lokální, nebo dlouhodobý vrchol?

Společnost Amazon byla k 29. říjnu jednou z 337 firem, které byly součástí indexu S&P 500 před finanční krizí a patří do něj i nyní, a zároveň jedním z 38 titulů, jejichž cena ode dna v březnu 2009 vzrostla o 1 000 % a více. Za necelých deset let ale zvládl Amazon (na rozdíl od indexu samotného) hned pět medvědích trendů (včetně toho současného). Bude to pro Amazon konečná?
Akcie firmy Amazon od března 2009 vydělaly 2 350 %, tedy přes 40 % ročně. To určitě není běžný výsledek. I díky tomu patřilo 29. října Amazonu třetí místo mezi nejvýdělečnějšími tituly z indexu S&P 500.
Amazon se díky tomu zařadil na druhé místo z 25 titulů, jejichž tržní hodnota od března 2009 vzrostla o více než 100 miliard dolarů.
Amazon je nesporně jedním z největších tahounů býčího trendu, až tak růžově to ale vždy nevypadalo. Investoři se totiž museli obrnit velkou dávkou trpělivosti, protože titul za posledních téměř deset let pětkrát propadl o více než 20 %, což je široce uznávaná definice medvědího trendu.
Na konci letošního října ztrácel Amazon z maxima přes 25 %, když zaznamenal nejhorší měsíc od listopadu 2008.
Jde jen o další propad v rámci dlouhodobého růstu, nebo konec posilování na dlouhou dobu? Amazon z roku 2009 a Amazon v roce 2018 nejsou to samé, což je jasné už při pohledu na její velikost. V únoru 2016, kdy se firma naposledy propadla o více než 20 %, byla její tržní kapitalizace 227 miliard dolarů. Od té doby hodnota firmy vzrostla více než trojnásobně a aktuální propad je co do tržní hodnoty větší, než byla hodnota celé firmy v roce 2016.
Dalším velkým rozdílem je tempo růstu firmy, které v posledním roce významně klesá. Jádrový byznys, kterým je pro firmu e-commerce, ve třetím kvartálu meziročně vzrostl o 11 %, před rokem to bylo 22 %. Příjmy z mezinárodních trhů letos rostly meziročně o 15 %, ale před rokem o 28 %.
Nejjednodušším vysvětlením letošního propadu je zřejmě to, že firma zkrátka narostla velice rychle za velice krátkou dobu. V průběhu letošního roku se dokonce stalo, že nárůst tržní hodnoty Amazonu byl větší než hodnota společností Walmart, Target a Costco dohromady. I po současném poklesu je cena akcií Amazonu o desítky procent vyšší než na začátku roku.
Jsou tedy dvě možnosti. Buď je současná korekce skvělou příležitostí k nákupu akcií jedné z nejprogresivnějších firem, nebo se dočkáme dalšího ústupu ze slávy jedné z tržních hvězd, jako bylo třeba Cisco na přelomu tisíciletí.
Zdroj: The Irrelevant Investor
Aktuality
