US MARKETOtevírá za: 13 h 36 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Velké technologické firmy chtějí dominovat i v paralelních virtuálních světech. Těchto šest akcií má proto smysl mít v portfoliu, říká slavný investor

Matthew Ball je známý investor v oblasti private equity a letos v polovině roku vstoupil na trh jako partner v Roundhill Ball Metaverse ETF. Podle Balla velké technologické firmy doslova závodí o to, která se dříve stane úspěšnou i v oblasti metaverse, tedy v něčem, co si lze zjednodušeně představit jako budoucí podobu internetu, jehož součástí budou trvale sdílené 3D virtuální prostory propojené do jednoho virtuálního vesmíru. Jednotliví uživatelé by do něj mohli kdykoli vstupovat a ovlivňovat jeho podobu, a tak by v něm neustále docházelo k prolínání fyzického a virtuálního světa. Nepřekvapí, že celé odvětví slibuje potenciál třeba i v bilionech dolarů, a tak největší firmy světa nechtějí a snad ani nemohou stát mimo.

O tom, že ze svých firem chtějí udělat pojmy v oblasti metaverse, hovoří mimo jiné zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nebo šéf Microsoftu Satya Nadella. A ti nemají důvod ztrácet čas povídáním o něčem, co je pouhou hříčkou pro technologické šílence.

Pokud patříte mezi milovníky kyberpunkové literatury, možná jste o pojmu metaverse již slyšeli. Spisovatel Neil Stephenson jím v roce 1992 označil fiktivního nástupce internetu založeného na sdíleném virtuálním prostoru, který se silně prolíná či překrývá s realitou. V současnosti si stačí představit herní platformu Fortnite, kde se konají virtuální koncerty reálných umělců v čele s Arianou Grande, nebo třeba Roblox, kde si hráči mohou kupovat domy nebo pečovat o domácí mazlíčky a platit za to místní měnou Robux.

Podle Balla přispěla pandemie covidu-19 ke změně v tom, jak se lidé baví a za co utrácejí. Zlaté spekulace na burze, řeknete si možná. Ale pozor, metaverse může být investiční příležitost, jaká se hned tak nezopakuje. "Pokud dokážete uvěřit, že se metaverse stává nástupcem klasického mobilního internetu, již se nebavíte o nějaké herní platformě, ale o množině různých technologií, které dohromady současný běžný internet mohou nahradit či na něj navázat," říká Ball, který vede společnost EpyllionCo.

Virtuální a rozšířená realita jako investiční příležitost

Bilionová hodnota ve hře

Je prakticky nemožné odhadnout přesnou velikost příležitosti, již metaverse představuje. Není ostatně ani možné specifikovat, jak velký trh skrývá klasický internet jako takový. A proto Ball metaverse určitým způsobem kategorizuje.

V první řadě jsou tu podle něj virtuální světy jako Roblox, Minecraft nebo Omniverse, které by podle progresivní portfoliomanažerky Cathie Wood z ARK Invest mohly do roku 2025 ročně jako celek generovat tržby na úrovni 400 miliard USD. "To ale není kompletní metaverse, tak jako třeba sociální sítě nejsou celý internet. Celkově se tak v horizontu let bavíme opravdu o bilionech dolarů ročně," věří Ball.

Dalším možným přístupem k tématu metaverse jako investiční příležitosti je podle něj vzít největší firmy současnosti, které mají co do činění s internetem, a předpokládat, že si nenechají ujet pomyslný vlak a zvládnou přerod do významných metaverse společností.

Akciové příležitosti

Ball je partnerem v Roundhill Ball Metaverse ETF, který je na trhu od 30. června. Fond má za sebou sedm expertů, kteří sledují pro metaverse relevantní oblasti, a to od cloudu po blockchain a kryptoměny. A tento tým přiřazuje jednotlivým společnostem hodnotu podle jejich možného zapojení do metaverse.

Roundhill Ball Metaverse ETF

zdroj: Google Finance

Ačkoli fond na základě specifických pravidel sleduje konkrétně sestavený index, Matthew Ball neváhá ukázat i na jednotlivé akcie firem, které jsou podle něj v dobré pozici pro to, aby zachytily další rozvoj a posun internetu v nejširším slova smyslu.

NVIDIA: Bez grafických karet by to nešlo. Firma navíc provozuje platformu Omniverse, která umožňuje různým participujícím společnostem vytvářet společné simulace, tedy virtuální události s účastníky z různých zákaznických či jiných skupin.

Immersion: Výrazně menší hráč, který ale vlastní klíčový patent v oblasti přizpůsobení se danému uživateli a jeho rozhraní, a to včetně některých hmatových či vibračních senzorů. Produkty firmy (či využívaný patent) tak najdeme v mobilních telefonech, herních konzolích a podobně.

Roblox, Unity Software: Zásadní hráči v oboru, kteří provozují vlastní platformy nebo poskytují technologickou infrastrukturu potřebnou k vytváření virtuálních prostředí.

Amazon: Dávno nejde jen o gigant v oblasti e-commerce. Je aktivní v oblasti cloudu (AWS) nebo herních službách (PlayFab), navíc je vysoce relevantní pro celé on-line prostředí svými technologickými standardy.

Tencent: Podle Balla jedna z největších, nejvlivnějších a nejpoužívanějších herních společností na světě a také největší pozice v jeho ETF. Regulatorní rizika spojená s touto čínskou firmou se ovšem v poslední době projevila v nebývalé míře a Ball je se svým týmem připraven reagovat v rámci alokace investovaných peněz na jakékoli podstatné změny podmínek v Číně.

Morgan Stanley: Těchto 25 akcií firem navázaných na technologický sektor má za sebou úžasné růsty, i tak by ale mělo konkurenci strčit do kapsy

Morgan Stanley: Těchto 25 akcií firem navázaných na technologický sektor má za sebou úžasné růsty, i tak by ale mělo konkurenci strčit do kapsy

3D tisk: Má před sebou "věčně slibná" technologie konečně hvězdné období?

3D tisk: Má před sebou "věčně slibná" technologie konečně hvězdné období?

Zdroj: Insider, Česká spořitelna

Akciové tipyInformační technologieInternetInvestiční tipy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika