Takto vypadá (další) zmrtvýchvstání IPO
V roce 1974 bylo v indexu Wilshire 5000, který zahrnuje prakticky všechny veřejně obchodované společnosti ve Spojených státech, kolem pěti tisíc akcií. Již v roce 1980 ale bylo v benchmarku jen zhruba 4 000 akcií. Pak přišel další obrat a v roce 1998 jich bylo více než 7 500. Dnes to však už znovu není ani polovina tohoto počtu, aktuálně se číslo pohybuje kolem 3 500. Naposledy počet akcií v indexu korespondoval s jeho názvem v roce 2005. Co to má společného s IPO?
Pokles počtu veřejně obchodovaných společností je hlavně důsledkem fúzí a akvizic či krachů podniků. Samozřejmě za podmínky, že z trhu mizí více podniků, než kolik jich na něj přichází. Na konci 90. let na trh prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO) vstupovalo velké množství společností, po splasknutí technologické bubliny ale přišel útlum. Další vlna IPO dosáhla vrcholu mezi roky 2005 a 2008 a další poté mezi roky 2014 a 2015.
Zatím poslední vlna IPO se začala valit loni, kdy počet primárních úpisů navzdory pandemii covidu-19 narostl meziročně o 36 % a výtěžek z nich byl větší o 70 %. Letošní rok na toto "šílenství" navázal. Výnosy z IPO ve Spojených státech za 12 měsíců do konce března 2021 dosáhly téměř 64 miliard dolarů, nejvíce od splasknutí technologické bubliny, a výnosy ze sekundárních nabídek akcií (SEO) dosáhly 162 miliard dolarů. Podle dat agentury Bloomberg pak společnosti ve světě získaly z IPO v prvním pololetí rekordních 350 miliard dolarů.
Fascinující je ale i výkonnost akcií burzovních nováčků. Podle dat vztahujících se k 8 000 IPO provedených od roku 1980 akcie firem typicky první den na burze výrazně posílí (v průměru o 18 %), avšak v prvních třech letech na burze zaostanou o 19 procentních bodů za výkonností celého trhu. Burzovně obchodovaný fond Renaissance IPO nicméně od začátku roku 2020 přidává téměř 100 %, zatímco S&P 500 jen něco přes 36 %. V současnosti jsou v portfoliu fondu mimo jiné akcie firem Airbnb, DoorDash, Coinbase Global nebo Roblox.
Tento posun lze vysvětlit mimo jiné tím, že výše zmíněné firmy a další burzovní nováčci vstoupili na trh relativně dlouho poté, co vznikli, takže byli v době začátku obchodování vyzrálejší než jiné společnosti, které si na burzu šly pro peníze ještě před několika lety výrazně dříve po svém vzniku.
Současné trendy na trhu IPO jsou požehnáním pro investory. Po dlouhé době se něco děje a ti, kdo si akcie burzovních nováčků koupí, mají poměrně velkou šanci, že na investici vydělají. Otázkou zůstává, jak dlouho tyto trendy přetrvají, protože jak ukazuje historie, i trh IPO a SEO je cyklický.
Zdroj: Fortune, A Wealth of Common Sense
Aktuality
